Tehnici SEO gresiteDe ce trebuie sa faci SEO? Pentru ca, probabil, iti doresti ca site-ul tau sa se bucure de cea mai buna vizibilitatea online, iar acest lucru nu prea este posibil decat daca intri in gratiile marilor motoare de cautare. Si cand zic motoare de cautare, spun, desigur, Google. Adevarul este ca motorul de cautare rege a monopolizat “piata” online a search-ului, asa ca nu prea iti poti permite sa fii certat cu el. Pentru asta trebuie sa bifezi unele lucruri, sa nu faci anumite greseli si sa mai scoti si niste bani din buzunar (probabil).

25 de “ASA NU”-uri SEO

Mai toata lumea care se invarte in jurul online-ului stie, cel putin in linii mari, cam ce inseamna optimizarea pentru motoarele de cautare (SEO). Si totusi, cand vine vorba de metode efective de optimizare, foarte multi proprietari de site-uri fac greseli. Exista marile greseli si mai exista si lucruri de finete. Asadar, daca ai un site si nu vrei sa angajezi un consultant SEO, ar trebui sa ai in vedere anumite lucruri. Iar daca totusi lucrezi cu o agentie/ un consultant SEO, tot ar trebui sa ai in vedere anumite erori de evitat (foarte multi “specialisti” SEO isi ingrasa nejustificat conturile bancare, profitand de nestiinta unor proprietari de site-uri).

1. Repetarea excesiva a unor cuvinte cheie. Una dintre cele mai populare greseli de SEO, supraincarcarea site-ului cu cuvinte cheie este extrem de daunatoare. Google vorbeste de ceva vreme deja de continutul scris pentru utilizatori si a devenit destul de bun in a-l detecta. Daca repeti in textul tau de 20 de ori “firma constructii”, nu iti vei face nicio favoare.

prea_multe_cuvinte_cheie

2. Inscrierea in directoare. O alta greseala de top, inscrierea in directoare (ca si #1, o metoda de optimizare antica) iti poate aduce usor o penalizare din partea Google. Poti sa scapi daca: site-ul are deja mai mult de doi ani vechime, ti-ai castigat o reputatie buna online (link-uri de calitate) si nu folosesti in textele ancora cuvintele cheie. E o metoda apusa si riscanta pe care nu ti-o recomand!

inscrierea-in-directoare

3. Continut duplicat. Fiecare pagina a site-ului tau trebuie sa aiba continut unic, pe care sa nu il reproduci pe alte site-uri. De fiecare data cand Google da de acelasi continut repetat pe alte site-uri, devalorizeaza continutului original. Poti folosi acest site http://www.siteliner.com/ pentru a-ti scana site-ul pentru continut duplicat in interiorul site-ului, si http://www.copyscape.com/ pentru site-urile exterioare.

continut_duplicat

Meta-taguri duplicate4. Meta tag-uri duplicate. E o capcana in care au picat si inca mai pica multe site-uri. Este esential ca fiecare pagina a site-ului sa fie targetata pe alte cuvinte cheie, altfel paginile cu acelasi meta tag-uri isi fac concurenta una celeilalte (se canibalizeaza). Poti folosi plugin-ul https://yoast.com/ pentru a-ti verifica meta tag-uri.

 

text_ancora5. Textul ancora optimizat. Sa presupunem ca iti doresti sa apari in primele rezultate oferite de Google atunci cand un utilizator tasteaza magazin echipamente sportive. Daca acum cativa ani, tot ce trebuia sa faci era sa atragi link-uri catre site-ul tau cu textul ancora magazin echipamente sportive, in prezent te va costa daca faci abuz de aceasta tehnica. Mare atentie deci atunci cand faci link building la felul in care fac trimitere catre tine site-urile cu care colaborezi – ideal ar fi ca link-urile catre tine sa nu aiba text ancora optimizat.

6. Comentarii pe bloguri si forumuri. Google de-abia asteapta sa te penalizeze pentru un comentariu intr-un blog unde ai lasat si un link catre site-ul tau. Comentariile cu link sunt una dintre formele cele mai intalnite de SPAM, asadar nu prea scapa de penalizarile algoritmilor Google.

7. Text invizibil. Pentru ca supraincarcarea continutului cu cuvinte cheie nu da bine, stricand coerenta, a aparut tehnica textului ascuns (alb). Intentia textului alb este de a extra-optimiza paginile pentru motoarele de cautare si de a nu supara cititorii cu fragmente ticsite de cuvinte cheie. O alta tactica nerecomandata este <noscript>. Nu incerca sa pacalesti spiderii, s-ar putea sa ai de suferit!

titluri cheie8. Titluri cheie. Cand spun titluri cheie, spun acele titluri exagerat de optimizate de tipul: “Companie constructii, constructii Bucuresti”. Titlul este unul dintre cele mai importante elemente de optimizare din pagina si ar trebui sa ofere informatii pretioase despre continutul paginii, nu doar cuvintele cheie folosite pentru optimizare.

 

ferma_de_link-uri9. Fermele de link-uri. Pe englezeste link farms, ele se refera la toate acele site-uri care listeaza sute, mii de site-uri doar de dragul linking-ului. De ce ar trebui sa te feresti de astfel de locuri? Pentru ca sunt extrem de periculoase pentru site-ul tau, punandu-te pe lista neagra a Google. Si pentru ca nu vrei sa primesti un mare “BAN”.

 

10. Camuflarea. Aceasta tactica neortodoxa se refera la cresterea ranking-ului si indexarea pentru un anumit subiect despre care insa nu se vorbeste pe site. De exemplu: sa spunem ca utilizatorul realizeaza cautarea “masca de par”, iar atunci cand acceseaza unul dintre link-urile oferite de Google, da peste un site de pariuri. E o smecherie pe care nu iti recomand sa o incerci, pentru ca nimanui nu ii plac trucurile de acest gen, mai ales batranului Google.

11. Link-uri platite. Daca ceva suna prea bine ca sa fie adevarat, atunci de cele mai multe ori chiar asa e. Google include link-urile platite printre greselile cele mai mari pe care le poti face pentru optimizarea continutului, incalcand flagrant ghidul pentru webmasteri.

Google foloseste trei tehnici pentru a detecta link-urile platite:

  • Algoritmii cauta indicii evidente, cuvinte ca “Sponsor”, “Advertiser” in apropierea link-ului. O alta metoda consta in gasirea unui grup de link-uri care nu au legatura cu subiectul tratat in continutul paginii.
  • Google are mii de editori in Asia al caror unic scop este acela de a revizui in permanenta calitatea rezultatelor cautarii. Una din atributiile lor consta in detectarea si marcarea link-urilor platite.
  • Google accepta rapoarte legate de link-uri platite pentru a le trimite echipei din Asia spre verificare.

Ce face Google atunci cand detecteaza un link cumparat? Il marcheaza pentru a nu contribui la ranking-ul site-ului si, in anumite cazuri (de abuz) chiar poate bana site-ul.

link-uri_platite

12. Cuvinte cheie irelevante. Poate ti se pare tentant sa optimizezi continutul site-ului tau cu niste cuvinte cheie extrem de populare – un nume de brand foarte cunoscut, numele unui competitor sau al produsului acestuia. Scoate-ti ideea din cap! In cel mai bun caz le va oferi utilizatorilor o experienta negativa. Incearca sa ramai in zona cuvintelor cheie relevante, care au legatura cu compania/ brandul/ produsele tale.

13. Pingback SPAM. Aceasta tehnica nerecomandata se refera la folosirea unui software care da ping unui numar mare de servere pentru a le anunta ca a fost publicat continut “nou”. Ping-ul care se intampla cu o frecventa de cateva minute, le da de inteles serverelor ca au de-a face cu continut nou, cand de fapt acest lucru nu este adevarat.

mesaje_SPAM_pe_retele_sociale14. Mesaje SPAM pe retele sociale. Ti-a aparut vreodata in inbox (cel de pe Facebook, de exemplu) un mesaj de genul: “N-o sa-ti vina sa crezi ce poze au aparut cu tine pe haha.com!” Acesta este un mesaj in genul celor care circula pe retelele sociale cele mai populare si care vaneaza click-urile celor care primesc link-ul si chiar datele personale ale acestora.

 

15. Link exchange. E o metoda care functiona in trecut, insa in acest moment Google nu prea o mai agreeaza. Daca totusi risti si apelezi la ea, foloseste metoda 3 ways.

Link_exchange

Site-ul A ofera link catre site-ul B; B catre C; C catre A.

guest_posting16. Guest Posting. Guest Posting-ul este un subiect controversat, deoarece internautii inca nu au decis daca este mort sau nu. Raspunsul nu e simplu mai ales daca ne legam de puterea acestuia de a genera backlink-uri. Nu mai e o idee atat de buna, insa inca mai merge pe alocuri, daca nu esti luat la ochi de Google – pentru cei care iubesc riscul, cum ar veni!

17. Comunicatul de presa fara stire. In momentul de fata, Google e foarte pornit impotriva site-urile de comunicate de presa, care nu sunt altceva decat directoare de articole, dedicate vanzarii de link-uri. Moderatorii acestor site-uri nu sunt interesati, asadar, de caracterul de stire al comunicatului si publica aproape orice non-stire doar pentru tariful solicitat. Nu uita:

“Relatiile publice (PR) inseamna o conversatie intre companie si toate celelalte parti interesate de ea. Ele incurajeaza transparenta companiei si efortul acesteia de a fi in beneficiul tuturor partilor. PR se refera la cresterea notorietatii si valorificarea relatiilor prin diferite canale si piete.” ~ Kimberly Eberl, presedinte Motion PR

comunicate_de_presa

18. Metatag-uri “cuvinte cheie”. Pana acum vreo trei ani, functiona de minune, insa din cauza abuzului exercitat de spammeri, azi Google nu mai tine deloc cont de metatag-urile “cuvinte cheie”. Textele care nu sunt vizibile pentru utilizatori si-au pierdut importanta in urma cu ceva vreme, asa ca gandeste-te cum ai putea folosi cuvintele cheie in textul dedicat utilizatorilor si uita de keywords metatags. Implementeaza metatag-uri “titlu” (sunt vizibile pentru utilizator si cantaresc mult pentru ranking) si “descriere” (folosite de majoritatea motoarelor de cautare pentru a descrie continutul paginii tale).

19. Site in Flash. Probabil arata foarte bine, insa din pacate acest lucru este inutil din punct de vedere SEO. Motoarele de cautare pot citi si indexa Flash, insa nu prea vei gasi siteuri cu PR mare pe termeni de cautare populari, realizat in Flash. ­

Unul dintre motivele principale pentru acest fenomen tine de faptul ca motoarele de cautare iubesc continutul de tip text.

site_in_flash

20. URL-uri dinamice. Un URL dinamic este cel generat automat de catre software-ul pe care il folosesti pentru site-ul tau – il poti recunoaste usor dupa lungime si dupa preponderenta cifrelor si a caracterelor speciale. Spiderii Google gasesc greu de urmarit un astfel de URL si din acest motiv, pagina ta va avea de suferit la capitolul ranking. Rescrie URL-ul dinamic, iar pentru rezultate SEO suplimentare include in denumirea lui cuvintele cheie targetate.

URL_dinamic

21. Interdictii in robots.txt. Scopul principal al unui fisier de tip robots.txt este sa transmita crawler-ilor motoarelor de cautare ce sa acceseze si ce sa nu acceseze de pe site. Daca fisierul robots.txt contine vreo interdictie, te poti trezi ca site-ul tau nu va fi indexat integral. Google Webmaster Tool contine un instrument care te poate ajuta sa verifici acest fisier si sa il corectezi.

22. Mult Javascript. Javascript iti poate fi extrem de util pentru design-ul site-ului, insa marea lui problema este ca motoarele de cautare nu stiu sa-l citeasca. E posibil ca acest lucru sa se schimbe in viitorul apropiat, insa pana atunci ai face bine sa il folosesti cu cap. Cel mai bine ar fi sa il utilizezi cu moderatie, iar atunci cand o faci sa apelezi la CSS pentru a-l separa de headere si de continutul text al paginii.

linkuri_externe23. Aliante periculoase. “Spune-mi cu cine te insotesti ca sa-ti spun cine esti!” spune bine o veche vorba romaneasca. Daca paginile tale contin link-uri externe catre site-uri de slaba calitate (ce folosesc tehnici SEO neortodoxe), vei fi luat si tu in colimator. Varianta inversa nu reprezinta niciun pericol (ce usor ai putea scapa de competitie altfel). Verifica deci cu atentie site-urile catre care vrei sa faci trimitere, dar si link-urile mai vechi pentru a vedea daca adresele sunt ocupate de continutul initial.

 

24. R.S.S Feed. Aceasta metoda este una distructiva pentru site-urile de prezentare sau magazinele online. Continutul publicat initial pe site-ul tau va aparea pe multe alte site-uri si probabil te vei trezi cu o penalizare din partea Google pentru continut duplicat. In cazul in care site-ul este unul de stiri, compune o descriere diferita pentru feed, evitand astfel publicarea automata a continutul in mai multe locuri.

25. Un robot care scrie continutul site-ului. Nu este vorba de un scenariu SF, ci de programe care chiar sunt in stare sa iti scrie continutul site-ului. Ce fac ele de fapt este sa copieze continut de pe alte site-uri, sa-l modifice pe ici pe colo si apoi sa il publice pe site-ul tau. Daca Google se prinde cu “cine” lucrezi (si sunt sanse mari sa-si dea seama) poti sa-ti iei adio de la vizualizarile paginii.

automated robot journalism

In concluzie…

Nu fi lenes! Cea mai sigura cale de a intra in gratiile motorului de cautare No.1 este sa creezi un site curat, bine organizat, cu continut scris pentru oameni si nu pentru motoarele de cautare.