Orice afacere, fie ea online sau offline, se adresează unui anumit public format din (potențiali) clienți, fără de care nu ar putea exista. Ei bine, după cum probabil știi deja, doar cunoscându-ți clientul foarte bine vei putea să îl abordezi cum își dorește și să îi vinzi ceea ce își dorește, fie că vorbim de produse sau servicii.

Așadar, pentru a ști exact cum este cel mai bine să abordăm clienții și să îi convingem să aleagă brandul nostru, trebuie să știm cât mai multe despre ei. Asta înseamnă, de fapt, a construi profilul consumatorului, cunoscut în termenii de specialitate și ca persona.

De ce trebuie să realizezi profilul consumatorului?

Definiția unui profil de consumator se referă la acele date despre obiceiuri, comportament, credințe și decizii pe care un cumpărător/client le are în relația cu un anumit produs sau serviciu. Conturarea unui profil cât mai concret al consumatorului este extrem de importantă atât pentru tine, ca furnizor al produsului sau serviciului în cauză, cât și pentru specialiștii care se vor ocupa de promovarea ta.

De ce? Cunoscându-ți cât mai bine clientul, vei ști exact ceea ce îl atrage și îl face să cumpere și poți folosi aceste informații pentru a modela cât mai bine produsul sau serviciul tău în funcție de preferințele consumatorului. În același timp, folosindu-se de aceste informații, cei care se vor ocupa de promovare vor ști cum să abordeze potențialul client și pe ce canale de comunicare să ajungă mai repede la el. Așadar, iată avantajele realizării unui profil de consumator cât mai exact:

  • Definirea targetului – profilul consumatorului te va ajuta să afli principalele caracteristici ale target-ului afacerii tale.
  • Vei ști exact ce să le spui clienților tăi pentru a-i convinge să aleagă produsul tău și nu al competiției – având un profil complet, vei ști să creezi mesaje relevante și calitative pentru publicul tău, reușind, astfel, să câștigi clienți.
  • Vei economisi bani, optimizându-ți bugetul – atunci când știi exact cum să ajungi la posibilii tăi clienți, nu vei mai fi nevoit să testezi diverse campanii și metode de promovare, ci vei merge direct la țintă, cu mesajele potrivite și pe canalele de comunicare cu care consumatorii tăi le folosesc.
  • Vei reuși să creezi un brand puternic – atunci când cunoști clientul, știi exact ce are nevoie și îi livrezi produse și servicii în consecință. Așadar, având clienți satisfăcuți, popularitatea brandului tău va crește, ceea ce nu poate duce decât la o imagine puternică, bine impregnată în memoria consumatorului.

Ce conține profilul consumatorului?

După stabilirea necesității unui profil de consumator, trebuie să știm ce date trebuie să conțină acesta. În linii mari, profilul consumatorului trebuie să se asemene cu descrierea unei persoane reale, de la vârstă și localizare geografică, până la pasiuni și  rețele de socializare preferate. Iată, așadar, ce anume trebuie să urmărim atunci când creăm acest profil:

  • Intervalul de vârstă al plajei de consumatori, sexul și localizarea geografică – chiar și în viața de zi cu zi, ne adresăm oamenilor în funcție de vârstă, sex sau regiunea în care locuiesc. Aceste informații sunt la fel de relevante și atunci când încercăm să le vindem un anumit produs sau serviciu sau să le transmitem un mesaj despre ceea ce livrăm/furnizăm/producem.
  • Cu ce se ocupă potențialul client? Trebuie să știi asta pentru a putea estima date importante despre clientul tău, cum ar fi: nivelul studiilor pe care le are, media veniturilor pe care le înregistrează, obiceiurile de consum.
  • Preferințe, obiceiuri, pasiuni –  pornind de la sintagma „clientul nostru, stăpânul nostru”, mulți antreprenori au ajuns la concluzia că, de fapt, clientul nostru este prietenul nostru. Cu cât îl cunoaștem mai îndeaproape, cu atât știm mai bine ce își dorește. Așadar, informații despre ce îi place/nu îi place, despre cum își petrece timpul liber sau ce pasiuni are pot fi extrem de utile atunci când gândești o campanie de marketing, spre exemplu. Vei ști exact la ce fel de imagini/informații/mesaje va reacționa pozitiv și ce îl va atrage.
  • Care sunt caractertisticile/avantajele unui produs pe care l-ar cumpăra sau al unui serviciu la care ar apela? Atunci când livrezi ceva spre un anumit public, trebuie să știi exact ce și-ar dori publicul de la respectivul produs sau serviciu pe care îl oferi. Așadar, trebuie să știi aceste pretenții ale potențialului client, astfel încât să îi poți oferi ceea ce are nevoie – un factor de decizie important în achiziție.
  • Unde-i găsești pe potențialii tăi clienți? Află ce rețele de socializare folosesc, ce site-uri accesează, ce fel de publicații citesc sau ce canale de informare folosesc. Astfel, vei putea să îi întâmpini cu produsele și informațiile tale exact acolo unde trebuie, într-un mediu familiar și plăcut pentru ei.

Pentru a putea categorisi toate aceste informații cât mai ușor, am creat pentru tine un kit de profil de consumator, cu întrebări punctuale despre clientul tău, care să te ajute să conturezi acest persona despre care discutam la începutul articolului:

Descarcă documentul printabil de aici!