In ultima vreme am tot adus in discutie legatura dintre SEO si retelele sociale, considerand social media o parte foarte importanta din strategia de castigare a motoarelor de cautare.

Pentru moment propun sa ne concentram atentia pe cea mai faimoasa dintre toate, reteaua Facebook, mai exact pe felul in care te poate ajuta Facebook sa imbunatatesti pozitia in rezultatele oferite de motoarele de cautare. Vorbesc in special de Google, insa ideile descrise iti vor fi de folos si pentru Bing si pentru alte motoare de cautare, daca acestea sunt parte din strategia ta SEO.

Google Facebook

Cum foloseste Google Facebook (daca o face)?

Primul lucru pe care trebuie sa il cunosti despre reteua sociala in cadrul strategiei SEO este ce face exact algoritmul curent folosit de Google cu datele din retea – ce indexeaza, care sunt “semnalele” la care este atent etc. Prin semnale ar trebui sa intelegi acele bucati de continut (postari) care functioneaza ca factori de ranking pentru Google – de exemplu, postarile de pe Facebook care au un numar mare de like-uri.

Probabil ai observat ca internetul este impanzit cu sfaturi si informatii despre felul in care Google interactioneaza cu Facebook, insa din pacate exista si o groaza de sfaturi proaste in legatura cu Google si semnalele sociale. E bine sa fii foarte atent, mai ales la sfaturi de genul:

  1. 1. Stim ca Google foloseste semnale sociale deoarece exista o corelatie puternica intre ranking si continutul social care primeste multe like-uri si share-uri. Astfel de idei fac referire adesea la studii realizate de Moz sau Searchmetrics. Apar astfel concluzii denaturate in diverse articole, evidentiindu-se o relatie de cauzalitate acolo unde probabil nu exista.
  2. Stim ca Google foloseste semnale sociale, deoarece chiar Google a afirmat acest lucru…in 2010. Exista o groaza de articole recente care fac referire la un material video vechi in care Matt Cuts declara ca Google folosea semnale sociale din partea Facebook. Insa acest lucru se intampla in urma cu patru ani si nimic nu dureaza o vesnicie – mai ales atunci cand ne referim la Google, care este recunoscut pentru natura schimbatoare a algoritmilor sai.

Foloseste sau nu Google in prezent semnale sociale din partea Facebook?

Daca ar fi sa luam in calcul doua declaratii (mult mai) recente ale unor grei ai lumii SEO, raspunsul este negativ:

  1. Intr-un videoclip foarte circulat din ianuarie 2014, Matt Cutts a declarat ca Google indexeaza paginile de Facebook si Twitter la fel ca toat celelalte pagini, neaplicandu-se asadar un tratament special in functie de like-uri, share-uri sau alte “semnale”. Urmareste acest filmulet aici, daca nu l-ai vazut deja.
  2. Intr-un studiu realizat de Stone Temple Consulting in decembrie 2013, legat de impactul activitatii de Facebook asupra SEO, Eric Enge a descoperit ca numarul de like-uri obtinut de o postare pe Facebook nu afecteaza in niciun fel rezultatele Google.

Cum influenteaza Facebook rezultatele SEO?

Chiar daca semnalele sociale venite de pe Facebook nu au impact direct asupra ranking-ului, reteaua prezinta totusi un potential important pentru rezultatele SEO. O poti folosi pentru a obtine trafic si link-uri catre site-ul tau, lucru valabil si pentru Twitter.

Insa caracteristica cea mai pretioada detinuta de Facebook in acest moment se numeste Graph Search – motorul de cautare intern lansat de Facebook in 2013, si care s-a consolidat treptat din acel moment. Graph Search are potentialul de a deveni o veritabila amenintare pentru suprematia Google, lucru pe care CEO-ul Facebook, Mark Zuckerberg, nu s-a sfiit sa il recunoasca. Cat de serioasa e amenintarea lui Zuckerberg, ramane de vazut.

Graph Search dispune de o tehnologie de cautare semantica – una care raspunde unor interogari complexe din partea utilizatorilor, si analizeaza mai degraba limbajul natural in locul cautarii cuvintelor cheie. De asemenea, aduna informatii cu ajutorul Bing, atunci cand continutul Facebook nu face fata returnarii unui pachet bogat de rezultate pentru o anumita interogare.

Prin valorificarea puterii detinute de conexiunea intre prieteni, prietenii prietenilor si toate datele publicate de acestia in cadrul retelei Facebook, Graph Search returneaza rezultate unice, pe care niciun alt motor de cautare nu le poate oferi in acest moment. E mai mult decat orice alt motor de cautare poate face, indiferent cate tipuri de semnale sociale ar adauga algoritmilor sai de functionare. Daca utilizatorii vor incepe sa foloseasca aceasta functie suficient pentru ca suprematia Google sa fie pusa in pericol, ramane, de asemenea, de vazut. Insa Graph Search merita cu siguranta atentia noastra.

Cum te poate ajuta Graph Search

Exista cel putin doua metode prin care Graphic Search te poate ajuta. In primul rand, pentru SEO, este un instrument puternic prin care iti poti studia audienta si interesele acesteia in detaliu. De asemenea, te poti folosi de search-ul oferit de Facebook pentru analizarea competitorilor, pentru a afla preferintele si lucrurile displacute de fani acestora.

In al doilea rand, merita sa dezvolti o strategie pentru a aparea in rezultatele oferite de Graph Search. Mark Zuckerberg a recunoscut ca va fi nevoie probabil de 5-10 ani pentru a ajunge acolo unde isi doreste cu instrumentul de cautare Graph Search – lucru deloc imposibil, la care merita sa reflectam.

Tactici Facebook pentru Google, Graph Search si Bing

Optimizarea pentru Graph Search presupune o serie de tactici, care se vor dovedi folositoare si pentru Google si Bing. Iata cateva practici care merita retinute in acest sens.

Cea mai mai importanta tactica este gradul mare de implicare si dedicare din partea ta. Creeaza continut care merita distribuit si incurajeaza apasarea butoanelor like si share. Cultivarea activa a relatiilor si invitarea utilizatorilor sa interactioneze cu continutul tau te va ajuta indirect cu Google, prin generarea de link-uri catre site-ul tau.

Alte tactici folositoare:

  • Personalizarea URL-ul paginii de Facebook;
  • Denumeste-ti pagina simplu: numele brand-ului sau al companiei si nimic mai mult;
  • Completeaza toate informatiile posibile si foloseste cateva dintre cuvintele cheie folosite pentru optimizarea Google SEO;
  • Conecteaza pagina cu toate celelalte locuri unde poti fi gasit online: conturi pe alte retele sociale, website etc.;
  • Foloseste Graph Search pentru a studia clientii si competitorii.

Concluzii…

Pentru moment, Facebook nu ofera inca beneficii pentru Google SEO sub forma unor semnale sociale care sa influenteze rezultatele oferite de motorul de cautare. Insa activitatea pe reteaua sociala te poate ajuta sa generezi link-uri catre site-ul tau si catre alte locuri unde poti fi gasit in online. Poti folosi instrumentul Graph Search pentru a vedea ce fac si despre ce vorbesc fanii tai, dar si competitorii.

Cu alte cuvinte, nu te astepta sa ajungi in prima pagina de rezultate Google daca ai multe like-uri pe Facebook, concentreaza-te pe continut si tine un ochi pe Graph Search.