Email marketing-ul iti poate ajuta business-ul sa ramana conectat cu clientii si prospectii. Insa exista o diferenta mare intre pur si simplu a adauga adrese de email in lista ta de contacte si demararea unei campanii inteligente de email marketing, care sa genereze trafic pe site si sa genereze vanzari.

“You’ve got mail.” Iti mai aduci aminte? Iata o fila de istorie din lumea internetului, undeva in epoca de piatra a World Wide Web-ului. Astazi, am inlocuit email-urile cu tweet-urile, like-urile, update-urile de status, PM-urile, insa tot ne verificam in fiecare zi casuta postala virtuala – a.k.a. emailul. Iata de ce campaniile de email marketing sunt importante in continuare si inca functioneaza tare bine, daca le planifici cu cap.

Cu peste 144 de miliarde de mailuri trimisi in fiecare zi, email marketing-ul ramane unul dintre canalele de elita ale comunicarii de business. Trucul este sa reusesti sa te diferentiezi de zgomot, de zecile de mailuri care invadeaza in fiecare zi inbox-ul clientilor si prospectilor tai.

email marketing

Faza 1: Obtinerea permisiunii

Orice campanie de email marketing ar trebui sa inceapa cu obtinerea permisiunii destinatarului – in aceasta faza trebuie sa te concentrezi pe obtinerea unei liste de emailuri cat mai generoasa. Exista multe metode prin care poti face asta, insa adevarata provocare este sa reusesti sa-l faci pe cel care iti ofera adresa de email sa inteleaga la ce-ar trebui sa se astepte din partea ta. Este nevoie asadar de un call to action puternic, si de un copywriter capabil.

  • Ce urmeaza sa primesc dupa ce iti ofer adresa mea de email?
  • Ma vei spama?
  • Cat de des voi primi email-uri din partea ta?
  • Voi primi reduceri?
  • Imi vei trimite oferte relevante sau doar porcarii neinteresante?

Acestea sunt o parte din intrebarile pe care si le pune un client sau un viitor client atunci cand ii ceri adresa de email – intrebari la care ar trebui sa ai cate un raspuns bun. Un simplu: “Introdu adresa de mail pentru update-uri”, nu va starni prea multa agitatie. Fii specific si sincer cu viitorii tai abonati – daca nu cumva vrei sa fie in lista ta doar pentru putina vreme.

Faza 2: Incepe joaca

Succesul unei campanii de email marketing se bazeaza foarte mult pe asteptari, si tine de tine sa le construiesti. Daca ai un call to action puternic si un raspuns consistent din partea celor carora te adresezi, te poti astepta la un rezultat pozitiv al campaniei.

Asadar, daca le-ai promis abonatilor ca le vei trimite un email pe saptamana si de fapt planuiesti sa ajungi in inbox-ul lor in fiecare zi, ar trebui sa te astepti la ce e mai rau. Utilizatorii de internet au devenit din ce in ce mai protectori cu spatiile pe care le detin in mediul online, inclusiv cu casuta de email. E bine sa nu superi pe nimeni, nici nu stii ce val de opinie negativ poate crea un utilizator furios. Mai bine muncesti la construirea imaginii business-ului tau decat la repararea acesteia.

Ce ar trebui sa contina un Newsletter

Sa lamurim, pentru inceput, care este diferenta intre un newsletter bun si unul mai putin reusit.

Primul semn ca un newsletter nu e okay e faptul ca nu iti amintesti sa fi solicitat primirea lui. De obicei, acest lucru se intampla atunci cand o companie a folosit o metoda neortodoxa de a obtine adresa ta sau daca a introdus adresa ta manual, de pe o carte de vizita sau din contul personal de mail.

Probabil ca newsletter-urile cele mai eficiente sunt acelea care reusesc sa combine inspirat formula de adresare cu informatia transmisa. De exemplu, un email poate contine o lista cu produse noi si imaginile acestora, si in acelasi timp sa inceapa cu un mesaj personalizat prietenos.

Ca o sugestie, gandeste-te la newsletter ca la o oportunitate de a intretine relatia cu clientii/cititorii tai, mai mult decat la o oportunitate de vanzare. Pastreaza mesajele concentrate pe cresterea vanzatorilor pentru oferte, discount-uri, anunturi unice.

Faza 2: Analiza rezultatelor

Am mai discutat pana acum despre important masuratorilor in orice tip de activitate de marketing, iar email marketing-ul nu e vreo exceptie. Cei mai important indicatori sunt:

 

  • Rata de deschidere
  • CTR: click through rate
  • Numarul celor care s-au dezabonat

 

Daca rata de deschidere este mica, inseamna ca ar trebui sa muncesti mai mult pentru a oferi continut valoros si/sau pentru a gestiona mai bine asteptarile abonatilor tai.

Daca CTR-ul este mic, inseamna ca mesajul nu este suficient de bine targetat sau pur si simplu nu functioneaza: in acest caz, incearca sa imbunatatesti copy-ul.

Daca numarul celor care se dezaboneaza este in crestere este clar ca ceva nu merge bine. Afla de ce pleaca oamenii si ia decizii in functie de informatiile pe care le afli.

 

Retorica moderna si campaniile de email castigatoare…

sau: atunci cand un presedinte de stat controversat – insa extrem de abil in scoala retoricii – foloseste serviciile unui copywriter renumit pentru a-si pastra “tronul”…

Barack Obama a folosit in 2012 una dintre cele mai istete campanii de email marketing si social media. Strategia echipei sale: testeaza, analizeaza, retrimite.

Experimentele riguroase si analizele au dezvaluit informatii suprinzatoare:

  1. Presupunerile lor legate de ce credeau ca va functiona erau de cele mai multe ori eronate.
  2. Un ton prietenos a functionat mai bine decat unul protocolar.
  3. Cu cat email-urile erau mai simple, cu atat atrageau rezultatel mai bune.

Rezultatele au fost fara precedent. Un singur email a reusit sa stranga 3 milioane $. Iata un exemplu de email folosit in campania de email a lui Obama.

“Friend –

You’re in for 2012: Welcome, and thanks.

Now forget everything you know about politics.

Because I can tell you that the coming months will

be like nothing you’ve seen from a campaign. If we’re

going to win, we have to be tougher, smarter, and

more innovative than ever before.

The President has a job to do, so he’s asking each of

us to take the lead in shaping this effort.

That work begins now in your community.

Sign up to volunteer today.

Your leadership today will help build this campaign

over the next few months and right up to November

6th.

You may be asked to recruit other volunteers, register

voters, or talk to your friends and neighbors about

what they hope to see from this campaign. You may

sign up to volunteer today and end up leading a

canvass this summer.

I got my start empowering residents in mobile home

communities in Missoula, Montana — a long way

from Washington, D.C. As an organizer, I know it

all starts in our own backyards. Committing to a

campaign is a huge first step, but it’s the decisions we

make from that point on that determine success.

Whether you’re a first-time supporter or a veteran

volunteer, this campaign belongs to you. You own it,

and you power it.

This is an exciting time to get involved — sign up to

be a volunteer today:

Let’s go,

Jim MessinaCampaign ManagerObama for America”

De ce a functionat campania?

Desigur, emailul respectiv a fost scris special pentru campania electorala, si probabil difera mult de ceea ce ar functiona pentru tine, in contextul audientei si a subiectului. Dar iata care au fost elementele cheie care au facut sa functioneze campania de email marketing a presedintelui Obama:

 

  • Se adreseaza direct cititorilor
  • Ajunge rapid la subiect
  • Spune o poveste la care audienta se poate raporta
  • Mesajul este succint, la obiect

 

Structura de baza a oricarei campanii de email (sau content) marketing…

…are legatura cu principiile persuasiunii, dezvoltate de Aristotel cu mii de ani in urma:

10 tehnici de scriere persuasiva care iti pot fi de folos in campaniile de email marketing

  • Repetitia: repeta dar nu fi repetitiv. Argumenteaza-ti punctul de vedere in mai multe feluri diferite.
  • Consistenta: Fii acolo si fii util!
  • Confirmarea sociala: foloseste-te de nevoia oamenilor de a fi acceptati, de apartententa la grup.
  • Comparatiie: metaforele, analogiile care fac apel la lucruri general acceptate ca fiind adevarate.
  • Agita si dizolva: descrie problema, apoi ofera o solutie.
  • Pronostic: Arata o bucata din viitorul posibil datorita tie.
  • Integrare: ofera-i cuiva oportunitatea de a face parte din ceva fantastic.
  • Obiectiile: Fa-ti munca de cercetare cum trebuie, astfel incat sa stii care sunt obiectiile audientele tale inainte ca aceasta sa stie.
  • Storytelling: cel mai simplu mod de a vinde ceva este sa spui o poveste fantastica.