Cine are ultimul cuvânt, cine domină, cine „cântărește” mai greu în acest basm online modern despre ierarhia și clasificarea paginilor web: CTR (click-through rate sau rata de click-uri) sau criteriile SEO? Dezbaterea e în derulare de câțiva ani deja, însă rămâne un subiect de actualitate care suscită imaginația, antrenează forțe redutabile și creează efervescență chiar și acum. Știm deja că indicatorii SEO au o pondere importantă în clasificarea paginilor, așa că să ne orientăm nițel spre CTR.

CTR vs SEO arbitrate de RankBrain

Să zicem că o pagină web ocupă a treia poziție pe lista rezultatelor căutărilor efectuate de utilizatorii online, dar rata sa de click-uri (CTR) depășește valoarea estimată de Google. În acest caz, Google ar putea decide să propulseze pagina respectivă mai sus în clasamentul rezultatelor fiindcă numeroși utilizatori par să fie interesați de conținutul ei. Pare logic, nu?

Atunci efectele ar trebui să fie măsurabile, iar RankBrain ar putea fi veriga lipsă din această ecuație, elementul care face legătura între CTR și ierarhizarea paginilor. Și așa își face intrarea pe scenă, direct în lumina reflectoarelor: RankBrain, cel de-al treilea indicator din algoritmul Google pentru clasificarea paginilor web.

Conform declarațiilor Google, RankBrain e testat pe căutări care nu sunt asociate cu un istoric bogat de date (majoritatea paginilor nu au link-uri externe care să direcționeze trafic spre ele). Se impune o întrebare firească aici: cum știe Google să aloce poziții adecvate în clasament diferitelor pagini? Prin analizarea ratei de participare (engagement) și a relevanței paginilor, adică prin… CTR.

Să analizăm puțin și termenii utilizați în căutări din punct de vedere al CTR. Dacă ne referim la căutările organice, construcțiile ample tind să primească un calificativ mai mare pe scara CTR pentru o anumită poziție și astfel, sunt susceptibile de a ocupa poziții de top în clasamentul rezultatelor.

Ce se întâmplă în cazul căutărilor plătite?

Construcțiile ample beneficiază în continuare de calificative mai mari pe scara CTR decât cuvintele-cheie, dar diferența este foarte mică, poate chiar nesemnificativă atunci când vorbim de primele două poziții. Abia pe măsură ce ne apropiem de finalul clasamentului, „prăpastia” se adâncește și diferența dintre cele două devine enormă.
Cum se face că aceleași cuvinte se comportă atât de diferit în căutările organice versus căutările plătite?
Din nou, „vinovatul” ar putea fi RankBrain care recompensează paginile al căror indice CTR în căutările organice este mai mare. De fapt, CTR și poziția în clasament sau „ranking” sunt interconectate.

Dacă pagina ta depășește estimările CTR asociate, atunci are șanse mult mai mari de a ocupa poziții de vârf pe lista rezultatelor. În caz contrar, site-ul tău e predispus să ocupe pozițiile 6–10. Altfel spus, cu cât paginile reușesc să depășească valorile estimate CTR pentru o anumită poziție în căutările organice, cu atât sunt mai susceptibile de a ocupa o poziție de podium.

În schimb, dacă paginile tale nu reușesc să obțină calificative care să depășească estimările CTR în căutările organice, atunci e foarte posibil să se situeze pe locurile „codașe” din cadrul SERP (search engine results page).

Vrei să urci o poziție în clasament? Tot ce trebuie să faci e să îți îmbunătățești punctajul CTR cu 3 procente. Mai vrei? Mai plusează cu trei procente și așa mai departe.
Aici, Google e un fel de autoritate care recompensează (paginile cu CTR mare în căutările organice) și penalizează paginile a căror rată de click-uri nu este fructuoasă. Evident, dacă Google acordă puncte-bonus altor site-uri, o va face în defavoarea ta, iar performanța paginii tale va fi afectată. Nu e nimic personal, Google nu își propune în mod deliberat să te sancționeze, dar… se întâmplă.

În condițiile date, nu poți decât să te întrebi: ce vrea Google? (Am reușit să scăpăm de obsesia de a afla ce își doresc femeile, acum e timpul să aflăm ce își dorește Google!) Sunt o mulțime de factori care contribuie la ranking (și la fericirea Google) – conținutul, link-urile și mai nou, RankBrain sunt doar primii trei indicatori din algoritmul complex Google.

Cum poți eficientiza punctajul CTR? Care e soluția?

Îți spunem noi, concentrează-ți toate eforturile pe următoarele:

Optimizează-ți paginile cu rezultate slabe în căutările organice. Google Search Console e prietenul cel mai bun al omului – tehnologia e de partea ta, așa că nu îți mai rămâne decât să triezi materialul, să identifici paginile cu punctaj CTR mai mic decât media și să le faci să strălucească suficient de puternic încât să ajungă și pe orbita RankBrain!
CTR nu se măsoară doar în click-uri așa că nu neglija ceilalți parametri cum ar fi rata de participare, timpul petrecut de utilizatori pe site, rata de conversie etc. Și aici, Google va compara rezultatele tale cu valorile estimate pentru fiecare categorie și… Google știe cel mai bine!

Combină cuvintele-cheie cu declanșatorii emoționali pentru a crea titluri și slogane irezistibile. Oamenii reacționează la emoții și sunt atrași de ceea ce evocă anumite stări emoționale de la dezgust, la plăcere, la furie și așa mai departe. Conținutul scris de tine trebuie să trezească trăiri intense în forul interior al celor care îl accesează!
Două cuvinte: social media! Folosește puterea rețelelor de socializare pentru a genera mai mult trafic și pentru a-ți îmbunătăți punctajul CTR. Nu ignora nici anunțurile plătite care contribuie la expunerea și promovarea brand-ului pentru un preț rezonabil. Și nu în ultimul rând, explorează și exploatează oportunitățile oferite de Facebook și Twitter pentru a răspândi informația.
Indiferent dacă RankBrain se va transforma în cel mai important indicator ranking din tot algoritmul Google sau dacă peste noapte va apărea un alt soi de RankBrain sau dacă Google va dispărea (puțin probabil) din vocabularul nostru, tu trebuie să rămâi dedicat scopului de a fi cel mai bun.