Designul simplu pentru site-uri web este de departe cea mai buna strategie atunci cand vrei sa iti construiesti un site. Este un fapt sustinut de nenumarate studii si grupuri de analiza. Simplificarea designului site-ului poate face diferenta intre succes si esec atunci cand vine vorba despre un site pentru o afacere.
Probabil ca ai auzit fraza “munceste mai inteligent, nu mai intens”. Un site simplu este cea mai inteligenta strategie pe care o poti alege pentru construirea site-ului web pentru compania ta. Nu numai ca iti va lua mai putin timp sa faci un site simplu, organizat si eficientizat, dar iti poate maximiza si conversia, de asemenea.
Designul eficient inseamna sa comunici cat de mult se poate printr-un numar cat mai mic de elemente.

Iata 9 motive simple care ne fac sa putem spune ca designul simplu este cel mai bun design de website.

1. Designul simplu obtine mai multe conversii

Extrem de multe studii au dovedit ca designul simplu pentru site-uri conduce la mai multe conversii decat in cazul site-urilor complicate, cu ornamente in exces. Multi proprietari de magazine online au raportat chiar cresteri masive in vanzari dupa simplificarea site-urilor.
Poate fi tentant sa incerci sa iti promovezi vanzarile cu surle si trambite, dar daca incerci prea mult poti avea parte chiar de un efect invers. Oamenilor nu le place sa simta ca cineva incearca sa le vanda un lucru anume. Mai mult, site-urile ostentative au tendinta de a alunga conversiile. In schimb, site-urile minimaliste permit vizitatorilor sa faca rapid cumparaturi, sau sa gaseasca informatii importante, fara sa simta ca cineva incearca sa ii determine in mod activ sa faca acest lucru.

Asta nu inseamna ca site-ul tau nu va trebui sa contina imagini, clipuri video sau culori tari. Insa ar trebui sa folosesti aceste elemente cu moderatie si in moduri care sa scoata in evidenta punctele principale de conversie, asa cum sunt butoanele “adauga in cos”, butoanele de abonare la newsletter sau cele de contact. Poti face ca butoanele call to action sa fie clar definite si atragatoare din punct de vedere vizual, ca si culoare si font, astfel incat pagina sa fie interesanta dar per ansamblu sa mentii un design simplu al paginii si fara ornamente in exces. In acest fel userii vor putea da click pe butoanele cele mai mari si mai atractive din pagina. Spunem despre o astfel de pagina ca este optimizata pentru conversii.
Daca vrei sa beneficiezi de vanzari mai bune, ia in calcul optimizarea site-ului prin eliminarea detaliilor inutile, care pot distrage atentia utilizatorilor de la punctele principale de conversie.

De asemenea, invata sa utilizezi in mod eficient spatiile albe, pentru a crea un site atragator din punct de vedere vizual, care sa fie atat profi cat si accesibil userilor. WebDesignul simplu pune in prim plan punctele de conversie fara sa dea posibilitatea utilizatorilor sa se rataceasca, ceea ce ar reduce vanzarile.

2. Designul simplu nu are varsta

In domeniul web design-ului, timpul se misca intr-un ritm extrem de rapid. La fel ca si in moda, si tendintele in ceea ce priveste website-urile vin si pleaca, facand ca stiluri noi sa para demodate extrem de rapid. Unul dintre singurele trenduri care au ramas relevante inca de la aparitia internetului este designul simplu de site.
Utilizarea unui design simplu inseamna ca nu va trebui sa iti updatezi site-ul atat de des, pentru ca nu se va demoda prea curand. Unii proprietari de business pot sta si cativa ani fara sa faca schimbari la site-urile pe care le detin, pentru ca aleg o tema de design atemporala, minimalista. Alti proprietari de business, insa, trebuie sa isi updateze site-urile constant pentru a tine pasul cu trendurile in schimbare.

3. Nu trebuie sa distragi atentia vizitatorilor de pe site

Daca cineva a intrat pe site-ul tau, a facut-o pentru un motiv. Iar acest motiv probabil ca nu a fost sa iti admire calitatile excelente de designer grafic. Vizitatorii stiu exact ce anume vor sa gaseasca pe site-ul tau, si de aceea obiectivul tau ar trebui sa fie sa faci cat mai simpla aceasta misiune a vizitatorilor, si sa le pui la indemana ceea ce vor sa gaseasca.

Eliminarea punctelor inutile de distragere a atentiei de pe site creaza o experienta mai clara, mai concisa si mai optimizata pentru utilizatori. Cel mai simplu mod de imbunatati experienta pe site a utilizatorilor este sa simplifici totul.

Nu ii face pe vizitatori sa gandeasca prea mult. Cu cat vor avea mai multe optiuni la dispozitie, cu atat mai putin probabil este ca ei sa faca o alegere. Acesta este paradoxul alegerilor, asadar incearca sa nu iti coplesesti vizitatorii cu zeci de butoane pe care sa dea click si cu hiperlink-uri, cu imagini care le iau ochii, cu video-uri, cu gif-uri si altele asemenea, pentru ca nu vei face decat sa reduci probabilitatea ca ei sa dea click acolo unde te intereseaza cel mai mult.
Analizeaza-ti putin site-ul. Care sunt punctele pe care le poti elimina pentru a simplifica designul? Anumite caracteristici pot distrage atentia si pot fi mai lipsite de importanta decat crezi.

De pilda, un pop-up care cere utilizatorilor sa se inscrie pentru newsletter poate parea o idee buna. Si totusi… daca un vizitator voia sa faca o cumparatura si tu l-ai distras cu acel pop-up?! Acum nu doar ca e posibil sa nu mai cumpere ce voia, dar poate ca va fi iritat si mai putin dipus sa se inscrie la newsletter-ul tau decat daca ai fi pus un buton de subscribe in josul paginii, acolo unde ar trebui sa fie in mod normal…
Daca e sa mergem un pas mai departe, nimeni nu va citi fiecare cuvant de pe site-ul tau. Ideal este sa pui informatia cea mai importanta in fata centru si sa indepartezi orice alta informatie mai putin importanta care ar putea fi citita in schimb. Modul cel mai bun in care te poti asigura ca oamenii citesc informatia care vrei sa ajunga la ei este sa elimini orice alta informatie si sa iti eficientizezi site-ul.

Cand oferi prea multe lucruri diferite la care oamenii sa se uite si cu care sa interactioneze pe site-ul tau, se poate crea o confuzie foarte mare. E posibil ca userii sa nu mai stie unde sa se uite sau de unde sa inceapa navigarea. Designul simplu iti permite sa conduci privirea utilizatorilor de-a lungul site-ului prin folosirea eficienta a spatiului alb si a instrumentelor clare de navigare.

4. Designul mai simplu raspunde asteptarilor utilizatorilor

Oamenii au anumite asteptari cu privire la layout-ul unor tipuri anume de site-uri. Ai remarcat ca site-urile tale preferate de ecommerce au layout-uri foarte asemanatoare? Asta pentru ca urmeaza modelul asteptat de layout pentru a maximiza conversiile. Daca vizitatorii care ajung pe site-ul tau stiu deja unde sa caute pentru a gasi ceea ce vor, chiar si atunci cand intra pentru prima oara, exista sanse mai mari ca acestia sa se transforme in clienti.

In general userii se asteapta sa vada cateva puncte in anumite zone de pe site, inclusiv un logo in stanga sus, pe care sa dea click si care sa ii duca inapoi in homepage, o bara de meniu sau de navigare in partea de sus a fiecarei pagini si informatii de contact in partea de jos a paginii. Alte conventii populare pe care e bine sa te gandesti sa le utilizezi pe site-ul tau includ butoanele pentru cosul de cumparaturi, in care userii isi pot vedea cumparaturile (daca site-ul este un magazin online) si o bara de cautare in partea de sus a paginii.

Site-urile care se indeparteaza prea mult de layout-urile asteptate risca sa isi induca in eroare vizitatorii. Exista o anumita credibilitate ce are legatura cu designul simplu care adera la conventiile asteptate. Atunci cand site-ul este familiar si usor navigabil, se elimina curba de invatare si se accelereaza procesul prin care un vizitator devine client.
Daca site-ul nu adera la modelele standard pentru site-uri nimeni nu se va minuna de inovatiile tale! Ba mai mult, utilizatorii se vor intreba de ce unele dintre butoane sau informatii nu sunt acolo unde se asteapta ei sa fie.

5. Designul simplu este universal atragator

Un studiu din 2012 desfasurat de catre cei de la Google a dovedit faptul ca site-urile complexe din punct de vedere vizual sunt considerate intotdeauna mai putin atragatoare decat site-urile cu design simplu. Un design simplu este capabil sa castige increderea vizitatorilor care ajung pe site. In schimb, site-urile care contin prea multe imagini sau culori si fonturi diferite au tendinta sa para spam.

Indiferent care este publicul tau target, e mult mai probabil ca membrii sai sa poata avea mai multa incredre si sa navigheze mai usor pe site-ul tau daca acesta are un stil minimalist. Publicul target cu varste mai inaintate poate gasi uneori dificil de citit fonturi extravagante, texte scrise pe fundaluri in culori aprinse, si blocuri grele de text, fara spatii albe. De asemenea, audientele tinere sunt si mai predispuse la a fi distrase de o extra-abundenta de imagini si video-uri. Cel mai bun mod de a optimiza site-ul pentru toate categoriile de public target este sa il simplifici.

6. Site-urile simple se incarca mai repede

Timpii mai rapizi de incarcare sunt absolut necesare, nu numai pentru o experienta excelenta pentru utilizatori, dar si pentru obtinerea unor rankinguri SEO mai bune. Potrivit specialistilor, utilizatorii au tendinta de a iesi de pe site-uri a caror incarcare dureaza mai mult de trei secunde. Poate ca nu pare mult timp, insa in era digitala oamenii sunt obisnuiti sa primeasca informatia la un simplu click. Asteptarea ca o pagina sa se incarce nu este optiune!
Mai mult, Google utilizeaza viteza site-urilor ca parte a algoritmilori sai de ranking SEO. Cu cat site-ul tau se incarca mai repede, cu atat va avea un rank mai mare in cautarile oamenilor dupa diverse cuvinte cheie. Structura simpla si bine organizata a unui site poate face minuni pentru obtinerea unui page rank mai bun pe Google.

Aglomerarea site-ului cu prea multe imagini, gif-uri si video-uri poate reduce drastic viteza de incarcare. Optand pentru un webdesign mai simplu te poti asigura ca site-ul se va incarca mai repede.
Designurile simple reduc, de asemenea, si volumul de munca pe serverul tau, ceea ce poate imbunatati si mai mult timpii de incarcare.
Fisierele video si fisierele mari de imagine necesita spatiu mult pentru gazduire iar eliminarea lor de pe site este unul dintre cele mai rapide si mai simple moduri de a imbunatati viteza de incarcare a site-ului tau. Cele mai multe companii de hosting te taxeaza in functie de cat de mult spatiu ocupa site-ul tau pe serverul lor, de asemenea. Asadar, simplificarea site-ului nu te ajuta doar sa iti imbunatatesti timpii de incarcare si sa iti sporesti vanzarile, dar te poate ajuta si sa economisesti bani.

7. Designul simplu arata profi si de incredere

Un design simplu si curat pentru un site iti legitimizeaza afacerea. El castiga incredere si mareste probabilitatea ca utilizatorii sa revina pe site-ul tau la o data ulterioara. Un sondaj efectuat in anul 2017 a relevat ca 48% dintre noi acordam credibilitate unei afaceri in functie de designul site-ului acesteia. De fapt, majoritatea utilizatorilor de internet spun ca prezentarea unui site web are un impact direct asupra gradului lor de incredere intr-o afacere.
Cum poti avea acest stil simplu si frumos pe site-ul tau web?

Raspunsul este simplu: spatiile albe! Spatiile albe sunt spatiile goale de pe site, care apar pe margini ca si intre cuvinte, litere, imagini si titluri. Folosirea eficienta a spatiilor albe ajuta utilizatorul sa isi concentreze atentia pe fiecare parte din site separat, eficientizand procesul de conversie.
Suficient spatiu gol intre capul de pagina, text, imagine si butoanele call to action (CTA) va permite ochiului uman sa navigheze mai usor in pagina si sa gaseasca mai usor butoanele pe care le cauta.
Este clar ca oamenii sunt mai predispusi sa faca o achizitie sau sa completeze un formular pe un site care arata profi. Cel mai usor mod de a avea un look profi pe site-ul tau este sa adopti designul simplu, cu suficient spatiu alb, si sa folosesti cu atentie fonturile si resursele media.

8. Designul simplu este usor de adaptat

Cu cat site-ul tau este mai complex, cu atat exista mai multe sanse ca lucrurile sa mearga prost. De asemenea, update-urile facute unui site cu foarte multe detalii pot fi un cosmar. Mentinerea codului site-ului curat si simplu te poate scapa pe tine si pe web developer-ul tau de nenumarate ore de munca in viitor, cand mentenanta site-ului va deveni necesara.
In cele din urma, va veni o vreme in care vei fi nevoit sa faci update-uri la site. Fie ca e nevoie sa repari un bug sau sa adaugi informatie noua, cu cat designul site-ului este mai simplu cu atat iti va fi mai usor sa faci acele update-uri.
Designul simplu nu este important doar pentru navigarea user friendly si pentru un layout centrat pe conversie, ci este necesar si pentru o mentenanta de rutina cat mai usoara.

9. Designul simplu are o eficienta dovedita

Exista un motiv pentru care majoritatea brandurilor mari si-au simplificat logo-urile in ultimii cativa ani. Designurile simple inseamna designuri mai bune! Dupa ce Google, Spotify sau Dropbox – ca sa dam doar cateva exemple – si-au simplificat logo-urile, poate nu ar strica sa recurgi si pentru business-ul tau la aceleasi simplificari. Astfel, poti trece de la un font complicat si mai putin popular la unul cat mai simplu (spre exemplu Google a trecut de la un font serif la un sans-serif recent, pentru ca fonturile sans serif s-au dovedit a fi mai usor de citit pentru multe persoane, fiind mai simple).
Dropbox si Spotify au optat ambele pentru eliminarea textului din logo-uri, pentru ca imaginile vorbesc de la sine. Atunci cand este posibil, asadar, comunica informatia de pe site prin imagini si infografice, mai degraba decat prin blocuri mari de text. Cata vreme imaginile nu sunt prea complicate, acesta poate fi un mod excelent de a eficientiza o pagina web si de a incuraja mai multe persoane sa se uite la informatia pe care o oferi.

Concluzie

Indiferent de industria in care activezi, designul simplu al site-ului va fi intotdeauna cea mai buna strategie pentru tine in online. Poti spori conversiile, poti imbunatati experienta de utilizare, poti aloca sume mai mici pentru hosting si poti chiar avea rezultate mai bune in SEO, doar prin simplificarea designului site-ului.

Iti recomandam si: Web Design, Web Development