Acest ghid iti va arata tot ce trebuie sa stii despre optimizarea SEO pe device-uri mobile. In primul rand vom stabili de ce optimizarea pentru mobil este mai importanta ca niciodata. Apoi vei intelege cum sa iti pregatesti site-ul pentru indexarea Mobile-first a celor de la Google.

Capitolul 1. Optimizarea pentru mobil

Daca inca nu stii daca site-ul tau este optimizat pentru device-uri mobile, esti in locul potrivit! Aici vei gasi o serie intreaga de sfaturi, strategii si tehnici avansate, pe aceasta tema.

Ce este SEO pentru mobil?

SEO pentru device-uri mobile este practica prin care se optimizeaza un site pentru utilizatorii de telefoane smart si de tablete. Optimizarea pentru mobil include si sa faci resursele de pe site-ul tau accesibile spiderilor motoarelor de cautare.

De ce este important SEO pentru mobil?

Pe scurt: numarul de cautari de pe device-uri mobile a explodat efectiv! 58% dintre cautarile pe care utilizatorii de internet le fac pe Google sunt facute de pe un device mobil. Iar acest trend este in crestere rapida. Potrivit Google, cautarile de pe dispozitive mobile sunt cu 27.8 miliarde mai multe decat cele care se fac de pe desktop.

Nu mai are deci rost sa spunem ca device-urile mobile reprezinta viitorul cautarilor. Iar acesta este probabil si motivul pentru care Google isi revizuieste intregul algoritm, facandu-l sa se concentreze pe cautarile de pe mobil.

SEO inseamna acum optimizare pentru mobil?

In principiu, cam da… Cel putin daca iti optimizezi site-ul pentru Google. Astazi, 95% dintre cautarile de pe mobil se fac pe Google. Si pentru ca Google sa isi mentina acest nivel uluitor de dominare a pietei, a trebuit sa isi ajusteze algoritmul in asa fel incat sa fie utilizat IN PRIMUL RAND de catre utilizatorii de device-uri mobile. Si chiar a facut aceste ajustari!

Initial Google a lansat update-ul Mobile Friendly, pe care multi utilizatori l-au numit Mobilegeddon. Acest update trebuia sa creasca rank-ul paginilor mobile friendly in cautarile efectuate de pe dispozitive mobile, promitand utilizatorilor ca vor gasi mai usor rezultate de calitate si relevante, in care textul sa poata fi citit fara zoom si fara click-uri si in care sa nu existe scrolling orizontal.

Update-ul a penalizat site-urile care nu sunt mobile friendly (pentru cautarile efectuate de pe telefoane smart).
Insa daca ai un public tinta care nu efectueaza atat de multe cautari de pe telefon sau tableta, acest update probabil ca nu te-a afectat foarte mult. Cel putin pana cand Google nu a facut din FIECARE cautare o cautare de pe un device mobil. Cum? Transformand intregul sau algoritm intr-unul de tip “mobile-first” (un fel de prioritate a device-urilor mobile).

Ce este indexarea Mobile First?

Mobile-First Index, lansat de cei de la Google, ierarhizeaza rezultatele cautarilor exclusiv in functie de varianta de mobil a paginii. Si da, asta se intampla chiar si atunci cand faci cautari de pe un computer desktop!
Inainte de acest update, modul Google de a indexa paginile utiliza un mix de rezultate desktop si mobil.
Astfel, daca cineva cauta de pe un iPhone, Google ii afisa rezultatele pentru mobil, iar daca cineva cauta de pe un calculator desktop, obtinea rezultate desktop.
Astazi, indiferent de device-ul utilizat, Google iti afiseaza rezultatele obtinute de indexul sau mobil.

Indexarea Mobile First este atat de importanta?

Depinde! Daca ai un site care este deja perfect optimizat pentru device-uri mobile, ar trebui sa fii in regula.
Asadar, daca site-ul tau:
– incarca resursele pe toate dispozitivele;
– nu ascunde continut pe versiunile sale mobile;
– se incarca rapid, asa cum se asteapta utilizatorii de device-uri mobile;
– contine link-uri interne si redirectionari;
– are un UX optimizat pentru orice device folosit de utilizatori…
Atunci esti in regula!

Daca nu intrunesti conditiile de mai sus, e posibil sa remarci o scadere de ranking. Iata de ce continuarea acestui ghid are ca scop sa te ajute sa iti optimizezi site-ul pentru device-uri mobile. Insa inainte de orice, ar trebui sa clarificam exact un lucru.

Ce considera Google “dispozitiv mobil”?

Pentru majoritatea persoanelor, un “dispozitiv mobil” inseamna o tableta sau un telefon. Cu toate acestea, Google pune tabletele “in propria lor clasa” si spune asa: “cand vorbim despre device-uri mobile, in general nu includem in aceasta definitie si tabletele”.

Tabletele au in general ecrane mai mari, ceea ce inseamna ca daca nu oferi continut optimizat pentru tablete, poti presupune ca utilizatorii se vor astepta sa iti vada site-ul ca si cum ar fi pe un browser desktop, si nu pe un browser de telefon.

Cu alte cuvinte, potrivit Google mobil inseamna smartphone-uri. Sincer vorbind, acest lucru nu ar trebui sa influenteze atat de mult optimizarea SEO pentru mobil. Ideea principala aici este sa iti optimizezi site-ul pentru ORICE device, inclusiv telefoane, tablete sau orice ar mai inventa in viitor Elon Musk.

Capitolul 2. Cum sa realizezi un site mobil cu rank mare pe Google?

Pentru a reusi sa ai un sitie optimizat pentru device-uri mobile astazi, acesta va trebui cel putin sa functioneze pe device-uri mobile. Asa ca daca cei care iti acceseaza site-ul nu primesc decat o versiune mini a site-ului desktop, ai probleme!
Din fercire realizarea unui site mobil nu este deloc ceva complicat. Vom detalia in cele ce urmeaza cateva moduri in care poti implementa o versiune pentru mobil a unui website, concentrandu-te pe SEO pentru mobil.

Cand vine vorba despre mobil, ai 3 optiuni

Exista trei moduri diferite de a configura un site pentru device-uri mobile.

1. Prima varianta este sa ai un URL separat (o variata care se mai numeste configuratie M)

Cu acest setup vei avea versiunea desktop a site-ului si de asemenea o varianta pentru mobil a site-ului tau (versiunea M). Cu alte cuvinte, site-ul va intelege ce device foloseste utilizatorul si il va directiona pe acesta catre un URL optimizat pentru respectivul device. URL-urile separate au fost populare la un moment dat, insa astazi nu prea mai sunt.

De ce? In primul rand pentru ca sunt greu de gestionat.
De asemenea, site-urile M au o serie intreaga de probleme de SEO (cum ar fi faptul ca ai nevoie de mai multe URL-uri pentru fiecare parte de continut de pe site si ca necesita tag-uri complicate rel=canonical si rel=alternate).

Pe scurt, nu este recomandabila o configuratie URL-uri/M, aceasta fiind de departe cea mai rea cale de a-ti configura site-ul pentru SEO mobil.

2. A doua varianta este continutul dinamic

Atunci cand servesti continut dinamic, tot acest continut se afla pe acelasi URL. Insa prezinti fiecarui user diverse HTML/CSS in functie de device-ul pe care il foloseste.
De exemplu daca accesezi http://backlinko.com/seo-tools pe un calculator desktop, vei primi o varianta desktop pre-made a site-ului, iar daca intri de pe un iPhone 8, de exemplu, te vei afla pe aceeasi pagina dar iti va fi prezentata versiunea pentru iPhone 8 a paginii.

Continutul dinamic este in mod cert mai bun pentru SEO decat sa ai o versiune M pentru site-ul tau. Dar are si probleme.
De exemplu, site-urile dinamice sunt celebre pentru faptul ca prezinta versiunile desktop utilizatorilor de mobil. De asemenea, trebuie sa creezi constant versiuni diferite ale continutului pentru device-urile nou-lansate. Daca nu faci asta, site-ul nu va recunoaste un device nou si va afisa o varianta care arata foarte rau pe respectivul device.
Pe scurt, nu este recomandabil sa utilizezi variantele dinamice ale paginilor tale vizitatorilor de pe mobil.

3. A treia optiune este designul responsiv

Am pastrat, evident, ce e mai bun pentru final! Cu designul responsiv layout-ul si continutul paginii raspunde fiecarui utilizator individual. Cea mai buna parte este ca designul responsiv face asta fara URL-uri separate sau fara un alt HTML pentru fiecare device.
Din punct de vedere al caracterului SEO friendly, designul responsiv bate orice alta optiune.

De ce? Iata, pe scurt, cateva argumente:

  • tot continutul se afla pe un singur URL (ceea ce este foarte bine pentru share si pentru linkuri);
  • batai de cap minime pentru SEO (fara tag-uri rel-canonical, probleme de continut duplicat, etc);
  • extraordinar de usor de folosit (user friendly) – UX este o parte extrem de importanta din optimizarea SEO, multumita RankBrain.
  •  fara redirectionari (care pot cauza probleme tehnice de SEO si pot incetini un site).

Iar daca nu te-ai convins inca, Google insusi recomanda layout-urile responsive! Deci inca un argument care sa te faca sa intelegi intreaga idee.

Capitolul 3. Cum sa iti optimizezi site-ul pentru mobil

Acum ca site-ul tau este gandit si pentru vizitatorii de pe device-uri mobile, e timpul sa te gandesti si la partea de optimizare pentru motoarele de cautare (SEO).
In acest capitol vei descoperi cum poti fi sigur ca faci ceea ce trebuie pentru ca Google si alte motoare de cautare sa iti considere site-ul optimizat pentru mobil.

Foloseste testul Google de aplicabilitate

Acest instrument foarte util, care se gaseste in Google Search Console iti da voie sa afli daca site-ul tau are probleme de utilizare pe device-urile mobile. Pentru a folosi acest test mergi in contul tau GSC si da click pe “mobile usability”, pe bara laterala a noului GSC. Google iti va spune daca utilizatorii tai de pe device-uri mobile au probleme in utilizarea site-ului.
De pilda, acest instrument iti poate spune ca folosesti Flash sau ca fontul tau este prea mic pentru ca utilizatorii de mobil sa il poata citi.
Poti folosi, de asemenea, si testul Google de compatibilitate cu dispozitivele mobile. Nu trebuie decat sa introduci URL-ul si vei avea un raport complet. E posibil sa treci acest test, dar sa fii anuntat ca Googlebot nu a reusit sa incarce toate resursele din pagina pentru versiunea mobila. Iar de cand avem indexarea Mobile First, asta chiar e o problema serioasa!

Permite Google sa caute peste tot

Blochezi accesarea de catre Googlebot a Javascript, CSS sau a altor parti importante din codul site-ului tau? Pana acum nu ar fi fost o problema importanta… In schimb acum este o problema FOARTE grava.
Daca Google nu iti poate accesa complet pagina, nu iti poate spune daca este sau nu mobile friendly. Iar daca nu stie exact daca este compatibila cu dispozitivele mobile, in mod cert nu vei reusi sa ai un ranking bun in Mobile First.

De unde stii daca ai sau nu o problema cu asta?

In primul rand verifica fisierul robots.txt. Asta ii indica lui Googlebot sa nu acceseze sau sa nu indexeze anumite parti din site-ul tau. Fisierul se poate gasi in general pe site.com/robots.txt. De asemenea, il poti vedea in Google Search Console. Cand intri, da click pe Google Index – Blocked Resources. Asa vei afla daca blochezi accesul Googlebot in anumite parti din site.
Daca nu blochezi nimic important, atunci esti pe drumul cel bun.

Renunta definitiv la popup-uri interstitiale

Toata lumea uraste reclamele popup. Nu vom intra aici in aceasta discutie, dar vom spune totusi ca si Google uraste reclamele popup, mai ales pentru utilizatorii de dispozitive mobile.
Aminteste-ti. Treaba numarul 1 a Google este sa prezinte utilizatorilor sai continut extraordinar. Iar daca acest continut este ascuns in spatele unui popup gigantic, el nu mai este deloc extraordinar.
De fapt, Google a si lansat un update care targeteaza in mod special popup-urile agresive. Asadar, e bine sa stii ca daca folosesti un popup gigantic pe site-ul tau, acesta iti poate afecta in mod serios rankingul.

De unde stii care popup-uri sunt in regula?

Google are totusi si cateva popup-uri acceptabile, printre care si cele de pe site-urile de adulti, care informeaza ca utilizatorul trebuie sa aiba varsta de 18 ani pentru a accesa continutul, si pop-urile care nu acopera integral continutul paginii, in mod deosebit cele afisate in partea de sus a ecranului.
Exista insa si popup-uri care te pot face sa primesti penalizari.

Cum arata un site responsiv?

E una sa vezi cum iti vede Google site-ul mobil, insa nimic nu e mai tare decat sa vezi efectiv site-ul pe diferite device-uri. Asadar, daca folosesti designul responsiv pe site-ul tau, recomandam sa incerci un test gratuit online pe care il gasesti la http://mattkersley.com/responsive/. Acest test iti permite sa vezi cum arata site-ul tau pe telefoane cu Android, pe iPhone, pe tablete si pe alte dispozitive.

Foloseste varianta mobila a “Fetch as Google”

E util sa vezi o lista de eventuale probleme de optimizare pentru device-urile mobile, dar este mult mai util sa vezi exact cum vede Google de fapt pagina ta. De aceea recomandam sa testezi cateva pagini de pe site-ul tau folosind instrumentul Fetch as Google din Google Search Console.

Introduci pur si simplu URL-ul unei pagini populare de pe site-ul tau in campul indicat, alegi varianta “mobile” si vei vedea exact ce vede si Googlebot. Poti chiar sa mergi mai jos si sa vezi daca i-a scapat ceva, cum ar fi imagini, video-uri, meniuri, etc. Foarte util instrument!

Permite utilizatorilor de dispozitive mobile sa vada tot

In trecut era o obisnuinta sa blochezi unele resurse pentru utilizatorii de dispozitive mobile. De pilda, se ascundeau anumite parti din continut sau era blocata incarcarea Javascript, pentru ca blocarea acestor resurse ajuta pagina sa se incarce mai repede pe device-uri mobile si uneori imbunatatea experienta utilizatorilor de pe mobil.

Un exemplu sunt acele pagini pe care vezi tot timpul butonul “citeste mai mult” si daca vrei sa vezi intregul continut trebuie sa apesi pe acesta.
Ei bine, aceasta ar putea fi acum o problema pentru indexarea Mobile First. De ce? Pentru ca odata cu aparitia Mobile First, Google iti considera versiunea de mobil versiune principala a site-ului. Iar daca ai continut care este ascuns utilizatorilor de mobil, e posibil ca Google sa nu indexeze sau sa nu acceseze acel continut. Sau sa il evalueze diferit.

In trecut, cand era vorba sa ascunda continut pentru utilizatorii desktop, Google spunea ca “daca este ceva relevant pentru pagina, atunci probabil ca este relevant si pentru utilizator, asa ca recomandam ca acest continut sa fie afisat utilizatorului”.
Insa John Mueller de la Google a spus recent cu privire la indexul Mobile First ca “versiunea mobila a paginii poate sa contina acest gen de tab-uri si foldere pe care le vom trata ca fiind continut normal de pe pagina. Chiar si daca sunt ascunse in afisarea initiala”.Tot el a mai spus despre Mobile First si ca “daca este continut important, ar trebui sa fie vizibil”. Iata de ce probabil ar trebui sa asteptam un anunt oficial pe blogul Google inainte de a spune ceva definitiv in aceasta problema.

Intre timp, iata o abordare rezonabila:
Daca blochezi sau ascunzi continut de utilizatorii de dispozitive mobile, Google va ignora acest continut sau il va  considera mai putin important. Concluzia? Foloseste-ti site-ul pe cateva telefoane diferite. Daca utilizatorii desktop vad ceva ce utilizatorii de mobil nu vad, trebuie sa rezolvi urgent aceasta problema!

Capitolul 4. Cum sa iti optimizezi site-ul mobil pentru UX

Dupa cum stim deja, astazi SEO este mai putin despre metatag-uri si mai mult despre cum sa ai un site excelent. De fapt, algoritmul Google Rank Brain este gandit in mod special pentru a vedea cum interactioneaza cu site-ul tau utilizatorii care cauta pe Google. Daca Rank Brain crede ca site-ul frustreaza utilizatorii de device-uri mobile, acesta te va arunca cat colo. In cele ce urmeaza vei afla cateva moduri simple prin care te poti asigura ca utilizatorii de mobil vor adora site-ul tau.

Viteza Master Mobile

Este Google interesat de cat de rapid se incarca site-ul tau mobil? In mod clar! Mai mult decat atat, Google chiar recomanda ca site-urile sa se incarce in mai putin de o secunda pentru utilizatorii de device-uri mobile, insa asta este incredibil de greu de reusit.
Din fericire exista si cateva instrumente gratuite, care te pot ajuta sa atingi acest obiectiv ambitios al celor de la Google.

In primul rand, avem ceea ce se numeste Page Speed Insights de la Google, un instrument care iti permite sa vezi cat de repede ti se incarca site-ul pe mobil si iti face cateva recomandari pe care le poti aplica, astfel incat sa accelerezi putin lucrurile. Alaturi de recomandari primesti si castigul in secunde care vine la pachet cu acestea.

De asemenea, este recomandabil sa verifici si WebPageTest.org, care iti va incarca site-ul in mod automat pe un browser desktop. Asigura-te asadar ca alegi din meniu un browser mobil si vei primi o lista de sugestii adaptata in mod deosebit pentru browserele de mobil.
Iar daca vrei sa fii cu adevarat profi in ceea ce priveste viteza de incarcare a paginii, poti sa citesti si informatiile Google despre Page Speed Insight API in varianta actualizata, un ghid care te va ajuta sa ai un site care se incarca ultra rapid.

Ofera continut extrem de usor de citit pe telefon

Ai remarcat ca utilizatorii trebuie sa faca diverse miscari pe ecran ca sa iti poata citi continutul pe mobil? Daca ii pui sa faca asta vor apasa pe butonul de back fara sa stea pe ganduri. E posibil sa ai o pagina tehnic optimizata pentru mobil, dar care sa fie foarte greu de citit fara miscari suplimentare. Asa ca alege fonturi mari, ingrosate si lizibile.

Iata cateva recomandari in acest sens:

  • Foloseste cel putin un font de 14 px (preferabil 15 sau 16);
  • Foloseste paragrafe scurte;
  •  Opteaza pentru randuri cu lungimea de 50-60 de caractere;
  • Asigura-te ca exista contrast mare intre text si fundal, pentru ca oamenii folosesc telefoane afara, ceea ce poate face mai greu de citit textul cu contrast mic.
    De asemenea, foarte util va fi sa ai un continut cu adevarat bun. Dar asta este o alta discutie.
Foloseste HTML5 pentru continut video si animat

Continutul site-ului tau cuprinde si clipuri video? Sau pagina ta are tot felul de animatii sofisticate? Ei bine, daca acest continut este codat in Flash, nu va functiona pe dispozitive mobile. Pentru aceasta va trebui sa il codezi in HTML5.

Nu uita de tag-ul Viewport Content

Folosesti designul responsiv? Daca da, nu uita de metatag-ul Viewport. Acest tag schimba dimensiunea paginii in functie de device-ul utilizatorului care o acceseaza.
Daca uiti de acest tag sau daca nu este configurat corect, site-ul tau risca sa arate ciudat pentru utilizatorii de mobil.
Asa ca nu uita sa verifici de doua ori ca ai rezolvat si aspectul acesta.

Aplica 3 hack-uri rapide Mobile UX

Este vorba despre trei ponturi rapide, concepute in mod special pentru a-ti mari accesibilitatea site-ului pentru cei care efectueaza cautari Google de pe dispozitive mobile.

  •  Fa imaginile header foarte mici
    Utilizatorii Google de pe dispozitive mobile isi vor raspunsul ACUM! Ceea ce inseamna ca nu va trebui sa utilizezi imagini header uriase. Incearca sa le stergi sau sa le faci mai mici pentru vizitatorii de pe mobil.
  • Foloseste mult spatiu “negativ”
    Spatiul negativ este spatiul dintre text, butoane si elementele de design. Iar acest spatiu negativ este EXTREM de important pentru site-urile pentru mobil. Pe un desktop poti scapa si cu o pagina aglomerata, dar pe un telefon o pagina aglomerata este IMPOSIBIL de folosit.
    Acest lucru este in mod deosebit important pentru continutul care vrei sa aiba rank mare in Google. Daca o persoana care cauta pe Google nu reuseste sa citeasca sau sa gaseasca ceea ce cauta, se va intoarce la pagina cu rezultatele cautarii.
    Iar folosirea unui spatiu negativ generos este un mod simplu de a-ti imbunatati timpul de stationare pe site si rata de abandon.
  • Plaseaza butoane de social share ca bara de taburi
    Butoanele de share in social media pot creste semnificativ numarul de share-uri pe care il primeste continutul tau. Aceste butoane functioneaza cel mai bine atunci cand sunt amplasate pe bara laterala. In acest mod ele nu distrag atentia, dar daca cineva vrea sa dea share, butoanele sunt la indemana!
    Problema este ca pe mobil acest setup nu este posibil!
    De aceea este recomandabil sa utilizezi un instrument precum Sumo, care prezinta icon-urile pentru retelele de socializare ca bara de tab-uri in partea de jos a paginii.

 

Capitolul 5. Ponturi avansate de SEO mobil si bune practici

 

Acum ca ai un site optimizat pentru device-uri mobile, e momentul sa duci lucrurile la urmatorul nivel. In ultimul capitol al acestui ghid vom trece prin cateva ponturi avansate si extrem de utile de SEO mobil, la fel ca si prin cateva strategii si bune practici.

O rata de click mai buna iti aduce mai mult trafic

Nu mai e un secret pentru nimeni ca rata de click organic (click-through-rate) sau CTR este un factor urias care influenteaza rank-ul pe Google.
Iar daca Google vede ca utilizatorii de mobil nu dau click pe rezultatul tau, iti va scadea rank-ul.

De unde stii ca ai un CTR bun? Iata procesul exact:

In primul rand, mergi in raportul de perfomanta al Google Search Console. Da click pe “+New”, apoi click pe device si pe “compare” pentru a compara versiunea desktop cu cea de mobil. In final, uita-te si evalueaza CTR-ul pentru desktop si pentru mobil.
Daca observi ca CTR-ul pe desktop este zdrobitor fata de cel pentru mobil pentru un cuvant cheie anume, cauta acel cuvant cheie in Google de pe telefon. Poate fi vorba despre tag-ul tau de titlu care este intrerupt, sau poate fi vorba despre faptul ca pagina de rezultate ale cautarii (SERP) pe mobil are caracteristici (cum ar fi mai multe reclame) care imping in jos rezultatele organice.
Oricare ar fi cauza, vei avea o imagine pe care o poti folosi ca sa iti maresti CTR-ul mobil.

Transforma magarii de pe mobil in unicorni

Indexarea Mobile-first a celor de la Google inseamna ca Google pune mai multa valoare pe semnalele mobile UX. Cu alte cuvinte, daca cei care cauta de pe device-uri mobile se intorc imediat de pe site-ul tau, asta o sa iti afecteze rankingul.
De aceea este recomandabil sa compari intotdeauna in Google Analytics rata de abandon de pe desktop si mobil, la fel ca si timpul de stationare. Este extreme de usor si merita tot efortul.

Pentru a face asta, logheaza-te in contul tau de Google Analytics, intra pe “site content” – “landing pages”. Aici vei vedea care sunt paginile cele mai populare de pe site.
Da click pe pagina pe care vrei sa trimiti mai mult trafic. Apoi “secondary dimension” – “device category. Aici vei vedea cum se compara semnalele UX pe desktop si mobil.

Daca rata de abandon si timpul de stationare sunt aproape identice, ai probabil o pagina bine optimizata pentru utilizatorii de mobil.

Daca Google Analytics iti spune ca este o diferenta intre vizitatorii de mobil si desktop, intra pe pagina de pe telefon. Vei remarca probabil ceva ciudat, care face utilizatorii de mobil sa petreaca mai putin timp pe pagina ta. Cand esti gata treci la urmatorul pont.

Mareste viteza paginii cu 3 ponturi esentiale

Dupa update-ul Mobile First, Google va lua in calcul viteza paginii tale de pe mobil. Va mai conta in acest context viteza site-ului tau pe desktop? Poate… Dar in mod cert nu va fi la fel de importanta ca modul in care se incarca pagina ta pe device-uri mobile.

Iata cum sa adaugi ceva combustibil de top la viteza de incarcare a site-ului tau de pe device-uri mobile.
In primul rand, fa un test de viteza la ThinkWithGoogle.com. Acest test este similar oricarui alt instrument de testare a vitezei site-ului, cu exceptia faptului ca se axeaza in primul rand pe viteza de incarcare pe mobil. Va chiar iti incarca site-ul in 3G pentru a simula un mediu mobil. Iar la final iti ofera un raport foarte util, care iti spune cat dureaza ca pagina ta sa se incarce pe un device mobil. In plus, iti indica si cum sa depasesti obstacolele din calea vitezei de incarcare.

Iata si alte ponturi rapide pe care sa le incerci:

  •  Micsoreaza imaginile – daca folosesti WordPress, recomandam instalarea unui optimizator de imagine, precum Smush Image Compression. Acesta va reduce in mod semnificativ dimensiunea imaginilor pe care le folosesti, ceea ce poate mari viteza de incarcare in mod dramatic.
  • Implementeaza Browser Cache: chiar Google recomanda sa iti creezi cache pentru site, astfel incat sa il faci sa se incarce mai rapid. :
  •  Recurge la un CDN (Content Delivery Network – Retea de livrare de continut): CDN-urile pot face elementele din pagina (mai ales imaginile) sa se incarce de 2-3 ori mai rapid.
Optimizeaza tag-urile de titlu si descriere pentru SERP pe mobil

Majoritatea covarsitoare a traficului tau organic provine de pe dispozitive mobile? Atunci probabil vei dori sa iti optimizezi tag-urile de titluri si de descriere in mod special pentru rezultatele cautarii de pe device-uri mobile.
Iata cum sa faci asta:

Crezi sau nu, Google chiar iti pune la dispozitie mai multe caractere pentru tag-urile de titlu pentru mobil. Pentru desktop ai tag-uri de titlu de 70 de caractere si tag-uri de descriere de aproximativ 155 de caractere, in timp ce pentru mobil ai 78 de caractere pentru tag-urile de titlu si 155 de caractere pentru tag-urile de descriere.
Cu alte cuvinte, daca tag-ul tau de titlu este de 69 sau mai putine caractere, titlul tau nu va fi taiat pe desktop sau pe mobil. Dar sa spunem ca primesti foarte mult trafic de pe mobil. Atunci probabil ca vei dori sa extinzi tag-ul de titlu si sa profiti de acel spatiu suplimentar… chiar si daca depasesti limita de caractere pentru desktop.

De pilda un tag de titlu de 66 de caractere va aparea complet si pe desktop si pe mobil. Dar daca ai vrea sa folosesti un cuvant sau o fraza care sa iti mareasca CTR-ul, vei avea un tag de 78 de caractere. Da, 78 de caractere inseamna ca Google va trunchia tag-ul tau de titlu in cautarile de pe desktop. Dar acesta va arata foarte bine pe mobil!
Iar daca desktopul iti aduce doar o mica parte din trafic, atunci in mod cert CTR-ul pe care il vei primi cu un tag de titlu mai lung pe mobil va merita sacrificiul.

Ar trebui sau nu sa implementezi pagini mobile accelerate?

AMP sau Accelerated Mobile Pages sunt versiuni simple ale paginilor web, facute sa se incarce mai rapid pe device-uri mobile. De fapt, AMP se incarca de aproximativ 4 ori mai repede decat omoloagele lor non-AMP.
Dupa cum probabil stii, Google a fost cel care a lansat AMP. Si pentru ca AMP este un proiect marca Google, multi specalisti in SEO s-au grabit sa implementeze AMP pentru site-urile clientilor lor, presupunand ca Google va rasplati site-urile AMP cu rank-uri mai mari. Dincolo de rank-ul mai bun, Google mai afiseaza si o mica iconita alaturi de rezultatul tau in pagina cu rezultatele cautarii, care iti poate creste CTR-ul. Cu toate acestea, intrebarea este:

Are sens sa utilizezi AMP?

Alegerea iti apartine, desigur. Dar noi am raspunde cu “probabil ca nu”… Iata si de ce.
In primul rand, AMP pune limite serioase in ceea ce priveste functionalitatea unei pagini. Vrei sa detii controlul total asupra reclamelor? Nu se va intampla! Ce zici de un lightbox sau de un popup? Nu se va putea!
Dar iti poti macar brandui site-ul asa cum vrei, nu-i asa? Nu chiar! AMP impune restrictii importante asupra CSS. Ceea ce, desigur, iti va ajuta site-ul sa se incarce mai repede, dar iti va face continutul sa arate banal.

In al doilea rand, AMP iti poate afecta eforturile de link building. Atunci cand un link trimite catre continutul tau, e clar ca linkul ajunge direct in site-ul tau. Evident! Insa cand un link trimite catre paginile AMP, acel link merge catre domeniul Google.com. Cu alte cuvinte, AMP te va costa la capitolul linkuri. Deci, cel putin pentru moment, linkurile catre paginile AMP cresc autoritatea domeniului Google, nu al tau.

Si un ultim dezavantaj, e posibil ca AMP sa nu fie durabile. LTE este deja ultra-rapid, iar 5G urmeaza sa apara. Ca atare, ideea de a depasi mii de obstacole pentru o crestere mica in ceea ce priveste viteza de incarcare pe mobil nu prea are sens astazi… si va avea chiar si mai putin sens in viitor.
Concluzia? Daca nu ai un motiv intemeiat pentru ele, paginile AMP nu sunt recomandabile pentru cei mai multi publisheri.

Foloseste datele structurate pentru a iesi in evidenta in SERP mobil

Dupa cum probabil stii, displayul SERP mobil afiseaza rezultatele asemeni unor carti de vizita, ceea ce face ca datele structurate schematic sa fie ultra eficiente.
De ce? Ei bine, datele structurate se pot cupla cu review-urile, cu imaginile retetelor si cu datele evenimentelor in SERP, toate putand creste in mod semnificativ CTR-ul organic. Asadar, daca vrei mai multe click-uri din partea celor care fac cautari pe Google de pe device-uri mobile, ia in calcul implementarea de date structurate.