Presupun ca citesti acest articol pentru ca te gandesti sa demarezi o campanie Google AdWords si vrei sa stii totul despre acest subiect.

Poate ca esti sceptic cu privire la publicitatea pe aceasta cale, sau poate ca esti nesigur de unde sa incepi, insa un lucru e clar: iti doresti sa stii cum poti face in asa fel incat sa creezi o campanie de succes. Ei bine, esti exact in locul potrivit.

Marketingul prin intermediul motoarelor de cautare poate fi un mod excelent de a-ti face afacerea mai profitabila si de a-ti imbunatati notorietatea brandului.

Publicitatea prin canale precum Google AdWords poate fi mult mai eficienta decat plasarea generala de reclame pe alte canale sau pe alte suporturi media, pentru ca reclamele tale pot fi adaptate in asa fel incat sa fie afisate exact persoanelor care si-au exprimat deja interesul sau intentia de a cumpara produse sau servicii de acelasi tip sau similare celor pe care le ofera afacerea ta. Ceea ce inseamna ca reclamele pot fi afisate unor potentiali clienti care sunt deja deschisi la noi perspective si mai predispusi spre achizitie decat cineva care iti vede reclama intr-o revista, in cutia postala sub forma de flyer, sau chiar reclama targetata din social media.

PPC - Google Adwords

Daca te gandesti sa lansezi o campanie Google AdWords e bine sa te asiguri ca aceasta campanie de marketing prin motoare de cautare (search marketing) este gandita in asa fel incat sa isi atinga obiectivele de business sau RRI-ul (rata de recuperare a investitiei).

Iata mai jos 10 dintre cele mai bune intrebari pe care ar trebui sa ti le pui (sau pe care ar trebui sa ti le puna un consultant in marketing cu care lucrezi) inainte de a face o reclama si mai ales inainte de a lansa o campanie Google AdWords.

Odata cu raspunsul la aceste intrebari vei avea extrem de clare obiectivele campaniei si, de asemenea, o idee cu privire la ce anume sa astepti de la acest proces.

Cu ajutorul raspunsurilor la intrebarile de mai jos, consultantul tau in marketing va putea gandi o reclama excelenta, cu o probabilitate mai mare de a obtine click-uri si conversii decat daca te-ai apuca pur si simplu sa concepi dupa bunul plac o reclama.
Iata lista de aur a celor care analizeaza si creaza campanii search marketing pentru clienti.

 

1. Care este publicul tinta al campaniei?

 

  •  Cine sunt?
  •  Ce varsta au?
  •  De unde sunt?
  •  Cu ce se ocupa?
  •  Ce anume cauta la un produs sau serviciu asemanator celui pe care il oferi?
  •  Cat de bine te cunosc?
  •  Cum si unde cauta?
  •  Cum acorda credibilitate?
  •  Ce buget au la dispozitie pentru a cumpara produsul sau solutia oferita de tine?
  •  Ce dorinte si nevoi au?
  •  Cum le poate schimba produsul sau serviciul tau ziua, viata sau afacerea?

Poti citi aici cum se creeaza Profilul consumatorului

2. Ce anume cauta publicul tau tinta?

 

In prima instanta va trebui sa gandesti ca un client, pentru a avea raspunsuri clare la cateva intrebari.

  • Cei din publicul tau tinta cauta ceea ce ai tu de oferit?
  • Ce cuvinte folosesc atunci cand cauta produsul sau serviciul oferit?
  • La ce se uita atunci cand fac o cautare?
  • Ce alte fraze ar putea folosi pentru a-ti gasi produsul sau serviciul?
  • Ce ar putea scrie pe Google ca sa gaseasca produsul sau serviciul concurentei?

De pilda, daca ai o oferta foarte buna la un aparat de cafea pe care vrei sa il promovezi, e posibil ca potentialii tai clienti sa foloseasca termenul “aparat de cafea” sau “expresor”? Cauta nume de branduri? Cauta anumite caracteristici? Si – extrem de important – care este intentia din spatele cautarii lor? Vor sa cumpere ceva? Vor sa rezolve o problema pe care o au cu aparatul respectiv? Vor sa citeasca parerile clientilor sau sa compare preturile? Vor sa gaseasca instructiuni de utilizare?

 

3. Care este oferta ta?

  •  Care este oferta pe care o faci?
  •  Oferta ta creaza sau rezolva o problema?
  •  Ce este unic la oferta ta?
  •  Ce o face sa fie irezistibila?
  •  Care sunt punctele unice de vanzare ale ofertei tale?
  •  Cum se consuma oferta?
  •  Ce i-ar face pe oameni sa cumpere acum ce le oferi tu?
  • Care este diferenta dintre oferta ta si cele ale concurentei?

 

4. Ce vrei sa obtii prin campania Google AdWords?

 

Aceasta este o parte integranta a procesului de dezvoltare a campaniei publicitare. Te ajuta sa creezi structura reclamei, calendarul campaniei si este o parte importanta a masurarii succesului unei campanii.Campaniile publicitare au, in general, o serie de rezultate, insa pentru fiecare dintre campanii trebuie sa existe un suport care sa stea la baza lansarii sale.

Acesta poate fi:

  • Atragerea unui trafic mai mare pe site;
  •  Mai multa atentie pentru articolele tale;
  •  Cresterea expunerii si reach-ului;
  •  Cresterea numarului de share-uri in social media;
  •  Generarea de noi lead-uri;
  •  Cresterea vanzarilor;
  •  Un numar mai mare de clienti in magazinul fizic;
  •  Construirea unei retele de retargetare;
  •  Mai multe informatii despre client;
  •  O actiune anume in cadrul site-ului;
  •  Notorietate in randul oamenilor;
  •  Informare si educare;
  •  Plasarea brandului alaturi si in fata concurentei.

 

5. Ce vrei sa faca clientii tai?

 

Ce ti-ai dori sa faca un potential client atunci cand iti vede reclama?

  •  Sa cumpere ceva
  •  Sa se inscrie la ceva
  •  Sa completeze un sondaj sau un formular
  •  Sa ceara un demo sau sa fie sunat
  •  Sa te contacteze
  •  Sa te sune
  •  Sa vina in magazin
  •  Sa te urmareasca pe retelele de socializare
  •  Sa citeasca ceva
  •  Sa afle sau sa invete ceva
  •  Sa dea share la o postare.

Raspunsul la aceasta intrebare este foarte important pentru a putea fi sigur ca ai in landing page o chemare la actiune clara si concisa.

 

6. Cum iti vei face potentialii clienti sa actioneze?

 

Exista cateva moduri in care poti determina oamenii sa faca ceva, sa dea click pe o reclama si apoi sa ii faci sa duca la indeplinire actiunea dorita in landing page. Metoda exacta va fi specifica afacerii tale, ofertei sau rezultatului dorit.

Printre cele cateva idei pe care le poti aplica se numara:

  •  Sa faci procesul sa para rapid si usor – de pilda “aplica online in mai putin de 2 minute”.
  •  Sa insinuezi raritatea printr-o data limita, stoc limitat sau printr-un cronometru.
  •  Sa te asiguri ca ai o chemare la actiune foarte clara si orientata catre rezultat.
  •  Sa ai un discount special irezistibil.
  •  Sa ai un landing page scurt, simplu si practic.

 

7. Ce face concurenta?

 

  •  Concurentii tai cunoscuti isi fac reclama?
  •  Ce anume promoveaza acestia?
  •  Ce cuvinte cheie tintesc?
  •  Cine se promoveaza pe cuvintele cheie tintite de tine?
  •  Ce se promoveaza pe cuvintele cheie tintite?

In momentul in care analizezi reclamele competitorilor, trebuie sa te intrebi:

  •  Ce anume fac bine?
  •  Ce nu fac bine?
  •  Ce ai putea face tu mai bine, sau diferit, pentru a iesi in evidenta?

 

8. Ce buget ai pentru AdWords?

 

Bugetul ar trebui sa fie intotdeauna determinat inainte de a incepe o campanie Google AdWords. Ar trebui sa ai un plan clar de cheltuieli si obiective pentru fiecare campanie AdWords.

Daca aceasta campanie se dovedeste a fi de succes, bugetul poate fi intotdeauna ajustat pentru a-ti maximiza rezultatele.
Bugetul minim sugerat este de 70-100 lei/zi (depinde foarte mult de costul per click – CPC).
O campanie de succes are o rata de conversie de peste 4% (conversia fiind rezultatul dorit al unei campanii: lead, abonare, cumparatura etc).

Concurenta pe cuvintele cheie targetate si CPC-ul (cost per click) pentru cuvintele cheie vor determina si ele cat de mult trebuie sa cheltui pentru a avea raspunsul pe care ti-l doresti de la o campanie. Cunoasterea costului pe lead si a costului pentru generarea unui client va fi, de asemenea, foarte utila in determinarea bugetului. De pilda, daca stii deja ca te costa aproximativ 100 de lei sa obtii un client si ti-ai stabilit obiectivul pentru campania de AdWords la 100 de clienti noi, insa aloci un buget de doar 1500 de lei, este destul de probabil ca aceasta campanie sa nu reuseasca sa obtina rezultatul dorit.

 

9. Care este durata campaniei?

 

La fel ca si bugetul, durata campaniei trebuie si ea stabilita inainte de a incepe o campanie Google AdWords. Durata unei campanii trebuie sa fie destul de mare incat sa ai timp sa transmiti mesajul si sa obtii rezultatele pe care ti le doresti.

 

10. Care sunt frazele targetate, volumul asteptat de cautare si CPC-ul estimat?

 

Acesta este momentul in care ar trebui sa iti faci putin temele. Folosirea unor instrumente precum KeywordSpy, Keyword Discovery, Google AdWords, Google Keyword Planner, SEMRush etc, te poate ajuta sa iti faci o idee cu privire la frazele targetate pe care le folosesc competitorii tai, la volumul lunar asteptat de cautari (numarul potential de persoane care vad reclama) reclama pe care o folosesc concurentii tai si costul per click aproximativ (CPC) pentru cuvintele si frazele cheie targetate.

Acesta este un pas extrem de important, pentru ca frazele si cuvintele cheie cu adevarat populare vor avea un cost per click mai mare, ceea ce poate influenta foarte mult succesul campaniei tale. Daca tintesti cuvinte cheie cu un cost per click de 4 lei, iar bugetul tau zilnic este undeva la 50 de lei, reclama nu va mai fi afisata dupa ce se atinge limita maxima a bugetului, iar potentialul tau rezultat este limitat la maxim 1 lead pe zi (presupunand o rata a conversiei de sub 10%). Adica… deloc ideal cand obiectivul campaniei este de 100 de lead-uri in 30 de zile.

Acum ca ai totul clar cu privire la planul si la obiectivele campaniei, poti crea si lansa variante excelente de reclama. Odata campania lansata, vei putea urmari ce cuvinte cheie si ce reclame functioneaza cel mai bine si o poti optimiza in asa fel incat sa obtii rezultate si mai bune.