Reactia foarte importanta a oamenilor cu privire la companiile majore din domeniul tehnologiilor si ingrijorarea lor cu privire la puterea acestora, la intimitatea pe care o au utilizatorii si la posibilitatea existentei a diverse tipuri de manipulari este unul dintre trendurile care au luat nastere in anul 2018.
Dintre cei care au alimentat acest trend (care a primit chiar si un nume din partea presei economice – “techlash”) se desprind 3 grupuri majore:

  • cei care sunt deranjati de cat de departe poate ajunge puterea acestor giganti IA (Inteligenta Artificiala)
  • cei care nu sunt de acord cu impactul social negativ pe care il alimenteaza gigantii din domeniul tehnologiei
  • cei frustati de diferentele dintre ceea ce promit companiile respective si ce ofera ele de fapt.

In cele ce urmeaza vom analiza un aspect extrem de important care, la fel ca toate punctele dureroase, include si oportunitatea epica pentru acele organizatii care au capacitatea de a-l exploata.
In 2019 un numar din ce in ce mai mare de consumatori vor solicita super-resurse umane: inteligenta artificiala etica si algoritmi care sa ofere decizii corecte si impartiale.

De ce este aceasta provocare tehnologica cea mai importanta din 2019?

In ultimii ani oamenii au constientizat din ce in ce mai mult modul in care vietile le sunt conturate prin deciziile luate de inteligenta artificiala si de algoritmi, dar si cat de imperfecte si de partinitoare pot fi deciziile pe care le iau acesti algoritmi.
Stirile continua sa apara si nu e deloc placut.
Sistemele de recunoastere faciala sunt mult mai fiabile cand vine vorba despre figurile masculine albe (ce supriza, nu?!) sau, si mai rau, marcheaza in mod disproportionat politicienii de culoare ca fiind infractori.
Un alt exemplu este instrumentul de angajare al celor de la Amazon avand la baza tot un algoritm (care de altfel a fost si suspendat) despre care s-a dovedit ca era discriminator la adresa femeilor.
Rezultatul?
O schimbare profunda a atitudinii fata de tehnologie.
Intr-un studiu recent realizat pe un esantion de 27.000 de consumatori din 8 piete diferite, 97% dintre consumatori se asteapta acum ca brandurile sa utilizeze tehnologia in mod etic, iar asta nu e deloc surprinzator!
Si mai interesant, 94% spun ca daca nu se va intampla asa, guvernele ar trebui sa intervina. Ceea ce este o schimbare uriasa fata de era in care companiile tehnologice nu puteau face nimic gresit.

Organizatii pe val in acest trend

Facebook

In mai 2018 Conferinta F8 a developerilor Facebook a anuntat lansarea unui instrument numit Fairness Flow, care avea ca scop identificarea discriminarilor din algoritmii platformei.
Instrumentul avea ca target in primul rand algoritmul de joburi al platformei, unde cauta sa identifice tendintele de discriminare sexuala sau legata de varsta.
Fairness Flow este acum disponibil oricarui inginer care poate analiza un algoritm pentru a gasi eventuale tendinte discriminatorii.
In septembrie, Uniunea Libertatilor Civile din SUA a intentat un proces de dicriminare sexuala impotriva Facebook si a zece dintre advertiserii sai, acuzand un instrument care permite advertiserilor sa targeteze reclamele de angajare doar catre barbati.

IBM

In septembrie 2018, IBM a anuntat o gama intreaga de instrumente pentru combaterea discriminarii si pentru cresterea transparentei in serviciile AI.
Pachetul permite utilizatorilor sa verifice daca anumiti indivizi sau grupuri sunt supusi discriminarilor, ajuta developerii sa identifice ce poate cauza rezultatele lor discriminatorii si ofera sugestii pentru corectarea situatiilor intalnite.
Instrumentele pot fi utilizate pe platforma Watson a IBM, ca si cu framework-uri terte asa cum sunt Tensorflow si Azure ML.

Crisis Text Line

In luna septembrie, compania mexicana non-profit Crisis Text Line a pregatit peste 12.000 de consilieri care au gestionat peste 62 de milioane de mesaje.
In aprilie 2018 a lansat Loris.ai, o platforma comerciala proiectata sa pregateasca managerii in domeniul
gestionarii conversatiilor dificile.
Compania spera sa aplice cele invatate in situatii precum performanta, clienti nemultumiti, concedieri si disponibilizari.

Forbes Brazilia

Forbes Brazilia a creat un portret robot bazat pe o serie de informatii despre “infractori cu gulere albe”, pentru a atrage atentia asupra problemelor de coruptie din tara.
Denumit Ric Brasil, portretul creat cu ajutorul inteligentei artificiale a primit locul 8 in topul anual Forbes al miliardarilor, in functie de costul colectiv anual al coruptiei din Brazilia, de 61 de miliarde de dolari.
Creat de companiile Nexo si Noitan pentru numarul din aprilie al revistei, trasaturile lui Ric Brasil au fost generate prin combinarea profilurilor indivizilor acuzati de coruptie, aparuti in media, in anchete si in carti.

Cum sa te aliniezi trendului Resurse Superumane?

Pasul cel mai important cand vine vorba despre alinierea la acest trend este sa te asiguri ca sistemele tale de inteligenta artificiala si algoritmii sunt etici si nepartinitori.
Atunci cand consumatorii vad giganti precum Facebook sau IBM ca fac schimbari pentru a face asta, ce pasi crezi ca vor astepta de la tine?!
Daca nu esti un gigant tehnologic, nu trebuie sa te gandesti ca este un trend inaccesibil.
Poate ca ai putea sa iti unesti fortele intr-un parteneriat cu un start-up AI astfel incat sa utilizezi date diverse pentru a aduce lumina intr-un aspect important, asa cum a facut de pilda Forbes Brazilia.
Sau si mai bine, poate ca ai un set unic de date care ii poate ajuta pe altii sa ofere rezultate mai bune.
Organizatia non-profit Crisis Text Line si-a exploatat setul unic de date pentru a creea un nou chatbot, care ii ajuta pe manageri sa invete sa poarte discutii dificile.
Indiferent cum vei incepe sa folosesti Resursele Superumane, exista un adevar unic care sta in centrul acestui trend: oamenii asteapta ca resursele umane din organizatia ta sa functioneze corect si etic!
Atunci cand un membru al staff-ului ia o decizie gresita, majoritatea consumatorilor vor fi dispusi sa vada asta ca pe o greseala izolata.
Nu vor fi, insa, la fel de toleranti daca vor descoperi ca algoritmii si inteligenta artificiala pe care o folosesti sunt structurati partinitor sau fara etica.
Asadar, in 2019 ai o alegere de facut: fie vei face ca rezultatele tale digitale sa fie cu adevarat superumane (adica fara defect), fie le vei face mai transparente, mai lente, pentru a arata exact ca un om!
Te poate interesa si: Algoritmul Google RankBrain privit la microscop!