Cum poti face in asa fel incat clientii tai potentiali sa acorde atentie lucrurilor pe care brandul tau le are de oferit? Cum iti determini potentialii clienti sa actioneze si sa duca la bun sfarsit actiunea pe care ti-o doresti? Raspunsul isi are adesea radacinile in redactarea de articole convingatoare si irezistibile.

Orice afacere are nevoie de text. Textele sunt cele care le explica potentialilor clienti totul despre produsele tale, ii conving sa te urmareasca pe retelele de socializare, sa se aboneze la newsletterele prin e-mail sau ii determina sa faca o achizitie pe site-ul tau.

Fara articole convingatoare, nu vei putea explica toate beneficiile produselor tale si nu vei putea demonstra de ce afacerea ta este solutia perfecta pentru publicul caruia i te adresezi.
Crearea de texte perfecte incepe cu intelegerea bazelor redactarii. Pentru a te ajuta sa incepi, ai mai jos un ghid care include tot ce trebuie sa stii despre arta de a scrie un text convingator.

 

Intelegerea redactarii de texte

Studiile arata ca 8 din 10 persoane citesc doar titlul unui articol si doar 2 ajung sa citeasca si restul textului. De aceea, scrierea unui articol care sa atraga atentia si sa fie captivant este mai importanta ca niciodata. Pentru a-ti determina publicul tinta sa citeasca mai departe de titlu, trebuie sa inveti sa creezi un articol unic, relevant si informativ.

 

Ce inseamna copywriting?

Copywriting-ul este procesul de creare a unui articol scris (continut) cu scopul de a creste conversiile si, in final, de a creste profitul unei firme. Este arta de a scrie texte convingatoare, care sa abordeze problemele si emotiile cititorilor, cu scopul principal de a incheia o vanzare.

Copywriting-ul te poate ajuta sa ajungi simultan la toti membrii publicului tinta si sa transmiti un mesaj legat de vanzari. De asemenea, el pune bazele eforturilor de marketing prin continut, optimizare pentru motoarele de cautare (SEO) si prin tehnici de “growth hacking”. Scriind articole convingatoare, poti prezenta clientilor o oferta care ii va determina sa ia o decizie de achizitie. Astfel, copywritingul este esential pentru cresterea ratei de conversie si pentru cresterea profiturilor.

O conceptie gresita frecventa privitoare la copywriting este aceea ca el implica doar crearea de continut scris. De fapt, copywritingul se refera la orice continut care are la baza sa un text. De exemplu, crearea de materiale promotionale precum videoclipuri, imagini, scrisori de vanzare si reclame poate fi considerata tot copywriting.

 

Diferenta dintre copywriting si redactarea de continut

Ai auzit, probabil, foarte adesea termenii de “copywriting” si “redactare de continut”. Chiar daca cele doua concepte se refera la procese si tipuri de continut diferite, ele sunt foarte frecvent confundate intre ele.
Cunoasterea diferentei te va ajuta sa gasesti si sa angajezi un profesionist care sa fie perfect potrivit nevoilor tale.

De asemenea, scrierea tipului potrivit de texte pentru tipul potrivit de public te va ajuta sa obtii cel mai mare impact si, in final, sa iti cresti profiturile.
Asadar, care este diferenta dintre copywriting si redactarea de continut?
Ambele sunt la fel de importante pentru afacerea ta, dar reprezinta categorii distincte ale redactarii. Desi au cateva trasaturi in comun, conceptele difera din punct de vedere al scopului, caracteristicilor si tipurilor de continut.

Copywritingul este procesul de creare a unor texte avand drept scop facilitarea conversiilor, realizarea unei vanzari si in final cresterea profiturilor. Spre deosebire de redactarea de continut, copywritingul este liniar, strategic si are un caracter intentional. Copywriterii isi incheie in general textele cu un apel la actiune unic, ce ar trebui sa ii determine pe cititori sa cumpere sau sa aleaga un produs sau serviciu anume.

Iata cateva exemple obisnuite de texte create de copywriteri:
  •  Scripturi de webinar;
  •  Scrisori de vanzare;
  •  Scrisori de vanzare prin video;
  •  Reclame Facebook.

Redactarea de continut este procesul de creare a unui continut aparte, cu scopul de a construi interes, de a crea angajament si in cele din urma de a creste loialitatea clientilor. Spre deosebire de copywriting, redactarea de continut este multidirectionala. Ea creaza o conversatie cu cititorii si adesea leaga surse multiple si include mai multe indemnuri la actiune – CTA sau call to action.

Iata cateva exemple de texte create de editorii de continut:
  •  Postari de blog
  •  Videoclipuri
  •  Postari pe Instagram
  •  Infografice

Desi exista unele suprapuneri, cele doua concepte sunt destul de diferite. Oamenii le confunda pentru ca ambele sunt implementate in mod obisnuit de catre specialistii in marketing. De asemenea, atat copywriterii, cat si editorii de continut creeaza continut pentru anumite publicuri tinta si fac texte pe baza anumitor criterii.
In plus, atat editarea de continut cat si copywritingul sunt axate pe SEO. Asta inseamna ca ca atat editorii cat si copywriterii optimizeaza textele scrise, in asa fel incat sa imbunatateasca atat calitatea cat si nivelul de trafic catre site, prin rezultatele cautarilor organice.

 

Cum sa scrii texte de impact

Un copywriter bun va scrie fiecare propozitie intr-un mod care sa ii determine pe cititori sa citeasca si urmatoarea propozitie. El va ghida publicul printr-o experienta de cumparare, al carei rezultat va fi finalizarea indemnului la actiune.
Cum poti realiza asta? Sfaturile de mai jos te vor ajuta sa scrii texte de impact si convingatoare, care ii vor atrage pe cititori sa continue sa exploreze continutul tau.

Incepe cu un lead foarte bun

Un lead bun da tonul textului si determina cititorii sa treaca si la urmatoarea parte a articolului. Pentru ca lead-ul sa fie eficient, trebuie sa atraga atentia si sa ii faca pe utilizatori sa vrea sa afle mai multe despre ceea ce ai de oferit.

Lead-ul unui articol poate incepe cu o intrebare – o modalitate excelenta de a-i determina pe cititori sa acorde atentie textului! Daca te vei uita putin mai sus, chiar si in acest articol, vei vedea ca am inceput cu o intrebare, tocmai pentru a atrage atentia si a anticipa ceea ce urmeaza. Pune intrebari relevante, care sa atraga atentia cititorilor, sa li se adreseze direct si sa le arate ce au de castigat!

Un alt mod de a atrage atentia cititorilor este folosirea unor cuvinte care descriu noutatea si prospetimea solutiei oferite. Cati dintre noi nu am dat, macar o data, click pe o reclama de Facebook care anunta „O noua descoperire”? Secretul tipului de reclama care incepe cu „O noua descoperire” este faptul ca ofera solutii noi. Oamenii sunt interesati in general de tot ceea ce este inovator, asa ca ar fi de dorit sa utilizezi fraze axate pe noutate si care sa atraga, dar nu la modul clickbait.

Scrie pe limba publicului tau

Fiecare public are nevoie de o abordare individuala. Un text scris pentru absolventii de facultate, de pilda, va fi diferit de unul scris pentru niste proaspeti parinti. Absolventii de facultate au nevoi, asteptari si puncte sesibile diferite fata de proaspetii parinti. In timp ce absolventii de facultate pot cauta servicii care sa-i ajute sa gaseasca un loc de munca entry-level, tinerii parinti sufera probabil de probleme de somn si cauta aplicatii pentru un somn mai calitativ.

Nu vei reusi daca vei incerca sa te adresezi absolventilor de facultate cu texte relevante pentru niste proaspeti parinti si invers. De aceea, inainte de a incepe sa scrii un articol, este important sa iti acorzi timp pentru a intelege publicul tinta.
Publicul tau va rasfoi, va derula si va scana continutul pe care i-l oferi. Pentru a-ti determina cititorii sa investeasca mai mult timp, scriitura trebuie sa ii atraga si sa foloseasca limbajul lor pentru a transmite cat mai eficient mesajul.

Oamenii adora informatiile usor de consumat si care transmit exact ideea. Iata de ce evita sa scrii la modul confuz sau sa iti trimiti cititorii la dictionar.
Studierea publicului tinta este esentiala. De unde prefera sa isi obtina informatiile? Ce limbaj este utilizat in sursele lor preferate? Care sunt cuvintele cheie pe care le introduc pe Google pentru a cauta continut? Raspunsul la aceste intrebari te va ajuta sa gasesti limbajul publicului tau si sa il utilizezi in articolele adresate lui.

Construieste conexiuni cu cititorii

Un copywriter bun stie cum sa creeze un text convingator, care sa prinda la public la toate nivelurile. In mod ideal, fiecare text ar trebui sa creeze o conexiune emotionala si rationala cu publicul, iar pentru a realiza acest lucru, trebuie sa iti porti cititorii printr-o secventa logica ce rezoneaza cu nevoile, asteptarile si punctele lor sensibile.

Construirea unor legaturi puternice cu cititorii tine tot de intelegerea publicului tinta. Pentru a crea un text convingator, va trebuie sa iti intelegi publicul si gandurile sale.
Pentru a intra mai bine in conexiune cu cititorii, poti implementa ceea ce numim triunghiul retoric. Acesta este cadrul propus de Aristotel, ce subliniaza cele trei moduri de persuasiune.

  • Etosul este apelul la etica si la credibilitate. Te poti folosi de etos in textele tale pentru a convinge publicul de credibilitatea brandului.
  •  Pathosul este apelul la emotii si sentimente. Poti folosi pathosul in textele tale pentru a atrage publicul la nivel emotional. Deseori, specialistii in marketing folosesc pathosul pentru a atrage atentia publicului si pentru a construi asocieri emotionale cu brandul.
  •  Logosul este apelul la logica si rationament. Citand statistici si fapte, copywriterii fac apel la logos. Acest lucru contribuie la convingerea publicului cu privire la credibilitatea sursei si la consolidarea increderii.
Intelege produsul pe care il prezinti

Dincolo de intelegerea publicului, trebuie sa intelegi foarte bine si produsul pe care il prezinti. Cunoasterea in detaliu a produsului iti permite sa il prezinti mult mai bine. In plus, faptul ca ii cunosti toate punctele forte si pe cele slabe, contribuie foarte mult la credibilitatea generala a textului.

4 tipuri de copywriting

Daca ai inteles ce inseamna copywriting, putem trece mai departe, la intelegerea diferitelor tipuri de redactare. Copywritingul creativ, copywritingul de vanzari, copywritingul SEO si copywritingul tehnic difera intre ele. Toate au caracteristici si obiective specifice, precum si nuante diferite. Intelegand diferentele dintre aceste tipuri de scriituri poti descoperi care este tipul cel mai potrivit pentru afacerea ta.

1. Textele creative

Sarcina principala a unui copywriter creativ este aceea de a veni cu un continut placut si distractiv de citit. Textele creative au o structura unica si nu urmaresc sa creasca rankingul pe motoarele de cautare, sau sa stimuleze vanzarile. Obiectivul principal al unui copywriter creativ este acela de a crea o legatura emotionala cu cititorii.
Spre deosebire de copywriterii traditionali, cei care scriu texte creative nu creeaza continut axat pe task-uri. Ei scriu texte axate pe cititori, care ii ajuta sa construiasca relatii puternice cu publicul.

2. Textele pentru vanzari

Spre deosebire de scrisul creativ, textele scrise pentru vanzari au drept obiectiv specific prezentarea produselor catre public. Scriind texte pentru vanzari, iti poti ajuta clientii sa ia decizii mai informate si, in plus, evidentiezi beneficiile produsului tau.

Articolele pentru vanzari sunt construite in jurul unei singure idei – ce are de castigat publicul tinta. Foarte adesea, copywriterii se pierd in explicatii referitoare la caracteristicile produselor si uita sa transmita valoarea produsului. Iar clientii sunt destul de putin interesati de date si caracteristici; ceea ce vor ei sa inteleaga din textele tale este valoarea adusa de produsele pe care li le propui!
Daca ai in vedere sa folosesti articolele pentru vanzari, nu uita sa scoti in evidenta valoarea produsului tau. Nu te lasa prins in explicatii tehnice, pentru ca exista un alt tip de texte pentru asta.

3. Copywritingul pentru SEO

Textele optimizate pentru motoarele de cautare sunt un alt tip de articole care au urmatoarele scopuri:

  •  Imbunatatirea rankingului unui site in rezultatele motoarelor de cautare;
  •  Determinarea cititorilor sa treaca la o actiune specifica.

Redactarea pentru SEO este de obicei utilizata in dezvoltarea landing page-urilor, a categoriilor de produse si a descrierilor de produse. Pentru ca articolele tale SEO sa fie eficiente, ele trebuie sa fie utile, valoroase si relevante pentru cititori si sa includa cuvinte cheie specifice, care sa atraga trafic catre site-ul tau.
Cand creezi articole pentru SEO, nu uita ca oamenii sunt pe primul loc, nu motoarele de cautare! Gandeste-te la traficul imbunatatit ca la un produs secundar al textelor calitative, relevante si captivante.

4. Articolele tehnice

Spre deosebire de alte tipuri de articolele, cele tehnice se concentreaza pe un public cu o intelegere mai aprofundata a sectorului din care face parte un produs. Copywriterii care scriu articole tehnice se bazeaza pe date si utilizeaza un limbaj specializat, convingator pentru publicul tinta.

Iata mai jos cateva exemple de continut scris de obicei de copywriterii tehnici:

  •  Comunicate de presa
  •  Studii de caz
  •  Prezentari si propuneri (pentru companii B2B)
  •  Brosuri

Pentru a crea texte tehnice eficiente, acestea trebuie sa fie convingatoare si sa se adreseze unui public competent, cu o intelegere aprofundata a subiectului.

4 abilitati de copywriting pe care trebuie sa le stapanesti

De cele mai multe ori, ofertele de joburi de redactor copywriter abunda in cuvinte precum „creativ”, „imaginativ” si „motivat”. Desi toate aceste caracteristici sunt importante in redactare, ele nu descriu anumite abilitati. Daca doresti sa reusesti in arta scrisului, va trebui sa incepi prin a-ti dezvolta urmatoarele patru skill-uri.

1. Scriitura inteligenta, succinta si in forma scurta

In conditiile in care intervalul de atentie se restrange la opt secunde, abilitatea de a scrie articole scurte si succinte este mai importanta ca niciodata. Iata cateva sfaturi care te vor ajuta sa scrii un text scurt coerent.

  •  Imparte paragrafele lungi in propozitii scurte si foloseste cuvinte care ajung direct la subiect.
  •  Foloseste diateza activa pentru a evita confuziile.
  •  Daca scrii un text mai lung, imparte-l in sectiuni mai mici.
  •  Foloseste liste numerotate si marcatori.
  •  Corecteaza si editeaza textele de mai multe ori, pentru a obtine maximum de claritate.
2. Abilitatile excelente de research

Cei mai de succes copywriteri au abilitati excelente ce tin de documentare. Cand primesti un subiect, ar trebui sa stii exact pe ce platforme si site-uri web trebuie sa cauti pentru a gasi informatiile de care ai nevoie. Astfel, este indicat sa ai la dispozitie o gama variata de resurse de incredere, ceea ce nu inseamna Wikipedia!
Pentru a te ajuta sa pornesti de undeva, iata cateva skill-uri privind utilizarea internetului, pe care ar fi bine sa ti le dezvolti:

  •  Abilitati bune de cautare pe Google.
  •  Abilitati de cautare dupa cuvinte cheie.
  •  Capacitatea de a identifica sursele credibile si fiabile.
3. Istetime si un simt al umorului care rezoneaza cu cititorii

Un copywriter bun stie exact cand sa foloseasca o gluma inteligenta. Umorul apare destul de des in redactarea de articole, pentru ca este un instrument puternic de marketing.
De asemenea, glumele creaza angajament, ceea ce iti permite o conexiune mai buna cu publicul. Pentru a folosi umorul in textele tale este esential sa iti intelegi publicul! Afla ce anume ii face pe cititori sa reactioneze si foloseste tipul de umor adecvat pentru a crea angajament din partea acestora.

4. Cunoasterea publicului si tonului brandului

Textul pe care il vei scrie se refera la ceea ce incerci sa comunici, in timp ce tonul vocii se refera la modul in care transmiti acest mesaj. Un bun copywriter este precum un cameleon. El isi poate schimba tonul vocii si stilul de scriere in functie de publicul pentru care scrie.
Pentru a-ti dezvolta acest skill, trebuie sa analizezi cu atentie publicul tinta si tonul vocii brandului, pentru a identifica modele similare. Apoi va trebui sa folosesti ceea ce ai invatat pentru a dezvolta un ton convingator, in concordanta cu brandul si atractiv pentru cititori.

Cum sa creezi un portofoliu PERFECT de copywriter

Sute de indivizi apar in zilele noastre pe Google si pe alte platforme de socializare pretinzand ca sunt niste adevarati maestri ai cuvintelor. Dincolo de transformarea frazelor in vanzari, aceste persoane sustin ca pot transforma si campaniile publicitare in clienti potentiali.

In calitate de copywriter, vei avea de infruntat o concurenta acerba. Cu toate acestea, portofoliul perfect de copywriting te poate ajuta sa iesi in evidenta, fiind esential pentru vanzarea serviciilor tale de copywriter.
Iata mai jos un ghid detaliat, care te va ajuta sa demonstrezi care iti sunt abilitatile de redactare.

Ce este un portofoliu de copywriter?

Un portofoliu de copywriter reprezinta o colectie de continut scris din trecut. Arata-le potentialilor clienti cum si ce poti scrie, care sunt rezultatele pe care le-ai obtinut, precum si ce spun clientii anteriori despre munca ta. La fel ca in cazul oricarui tip de portofoliu, portofoliul tau de copywriter ar trebui sa contina cele mai bune lucrari, sa arate ca esti un redactor versatil si eficient, indiferent de suportul pe care scrii.
Astfel, portofoliul perfect al unui copywriter va include, de obicei, atat continut scurt, cat si continut lung, si tonalitati diferite. Ar trebui sa adaugi, de asemenea, si mostre de texte editoriale, dar si comerciale.

Ce sa incluzi in portofoliul de copywriter

1. Postari de blog si texte pentru site-uri

Poti folosi textele pentru site – landing page-uri, de pilda – pentru a-ti demonstra capacitatea de a crea continut informativ pentru vizitatori. Un astfel de text ar trebui sa fie in acord si cu designul site-ului, astfel incat sa ghideze utilizatorii prin palnia de vanzari.

Portofoliul tau poate contine, de asemenea, si postari de blog, pentru a dovedi ca detii suficiente cunostinte de redactare.
Partajarea continutului care se concentreaza pe copywriting te poate ajuta sa te afirmi ca autoritate in domeniu si, in plus, sugereaza ca esti suficient de pasionat de profesia ta incat sa scrii despre asta.

2. Continut pentru social media

Retele de socializare ofera o modalitate simpla prin care companiile pot comunica cu clientii lor. Potrivit Sprout Social, 66% dintre utilizatorii de Facebook dau like sau follow unui brand.
Iata de ce este esential sa incluzi in portofoliul tau de copywriter si continut pentru social media. In afara de formularile bio din profil, poti folosi continutul publicitar de pe retelele de socializare pentru a demonstra ca poti comunica eficient cu un numar limitat de cuvinte.

Atunci cand selectezi textele pentru portofoliu acorda prioritate postarilor care au obtinut maxim de angajament si vizualizari. De asemenea, poti adauga continut scris pentru branduri sau institutii populare.

3. Text publicitar

Foloseste-te de mostre scurte de text publicitar pentru a-ti prezenta abilitatile de scris persuasiv. Redactarea de texte publicitare scurte si calitative poate fi dificila, in comparatie cu redactarea de texte lungi. Arata ca poti face mai mult cu mai putin, combinand imagini cu un mesaj sigur care atinge o coarda sensibila.

Popularitatea sau notorietatea brandului este vitala atunci cand alegi textul pe care il vei adauga in portofoliu. Textele redactate pentru branduri cunoscute iti pot imbunatati credibilitatea si autoritatea.
Daca esti incepator, insa, adauga texte publicitare de pe Google Ads sau din alte medii de marketing digital. Desi s-ar putea sa nu impresioneze la fel de mult, obiectivul ramane acelasi – demonstrarea capacitatii de a crea mesaje convingatoare.

4. Mostre de texte SEO

Modalitatile de optimizare a continutului pentru motoarele de cautare evolueaza continuu, iar brandurile se asteapta ca toti copywriterii sa aiba competente in materie de SEO.
Ca atare, este de la sine inteles ca va trebui sa incluzi in portofoliu si o mostra de text SEO.
Un astfel de continut ar trebui sa demonstreze ca poti integra fara probleme in continutul tau cuvinte cheie dificile. De asemenea, ar trebui sa fie usor de citit si sa aiba o utilizare adecvata a subtitlurilor, printre alte bune practici SEO.
Daca nu ai experienta in SEO, exista instrumente de scriere care te pot ajuta cu partea de SEO, in timp ce tu iti concentrezi eforturile pe crearea de continut convingator.

5. Mostre de postari guest

Articolele de blog iti pot confirma autoritatea ca si copywriter. Cu toate acestea, guest post-urile pot fi la fel de utile. Acest lucru este valabil mai ales atunci cand scrii pentru site-uri web cu autoritate. Astfel de texte arata ca site-urile web cred atat de mult in munca ta, incat sunt dispuse sa te prezinte ca editor invitat.

Guest post-urile pe site-uri cu autoritate iti cimenteaza credibilitatea si iti largesc audienta, iar verdictul este clar: postarile de pe site-uri cu autoritate mare pot ridica extrem de mult un portofoliu de copywriter.
Din pacate, e putin probabil ca incepatorii in copywriting sa se bucure de privilegiul de a scrie pentru site-uri cu autoritate mare.

Portofoliul de copywriter pentru incepatori

1. Creaza mostre de texte bazate pe job-uri false

Daca nu ai un portofoliu important de texte, poti incepe cu esantioane de texte bazate pe job-uri inventate. Scopul nu este sa minti, ci sa le arati potentialilor clienti ce poti face.
Alege o companie dintr-un director local de business, indiferent daca este vorba de o brutarie, o firma de contabilitate sau o cafenea. Apoi, scrie un text relativ simplu pentru respectiva companie.
Poate fi un script de scrisoare de vanzare video, o pagina de vanzari, un text publicitar pentru Facebook sau orice altceva. Indiferent de proiectul pe care il alegi, ai grija ca scriitura sa creeze cat mai mult angajament.

2. Aplica pentru programe de stagiu

E adevarat ca poate parea ciudat, pentru ca aplicarea pentru un stagiu de practica inseamna sa iti subevaluezi serviciile. Insa este important de retinut ca cea mai rapida modalitate de a-ti construi portofoliul si baza de clienti implica si munca de jos. Iar in acest caz munca de jos inseamna un stagiu de practica in copywriting. Daca nu poti include un stagiu de acest gen in programul curent, exista si alte optiuni.

Poti, de pilda, sa iti iei un concediu si sa iti oferi serviciile ca stagiar temporar, timp de o saptamana. O alta optiune este sa contactezi un expert in copywriting si sa ii ceri acordul pentru a lucra cu el o saptamana.
Nu trebuie neaparat sa lucrezi ca intern pentru o perioada lunga de timp. Ai nevoie doar de suficient timp incat sa acumulezi experienta si sa-ti construiesti un portofoliu perfect de copywriter.

3. Fa schimb de servicii

Daca nu esti dispus sa lucrezi fara plata, poti lua in considerare schimbul de servicii cu o alta persoana sau o alta companie. Poti crea de exemplu texte de vanzare pentru o companie de design grafic, care la randul sau iti poate crea un logo perfect. Acesta este un exemplu de situatie in care ambele parti castiga.

4. Lanseaza-ti un site sau un blog

Unul dintre avantajele faptului ca iti lansezi un blog sau un site web este acela ca nu vei avea nevoie de permisiunea cuiva pentru a posta continut. Acest site iti poate servi drept mediu pe care sa iti prezinti cele mai bune texte si sa iti construiesti reputatia. Mai mult, vei putea directiona cu usurinta potentialii angajatori catre textele scrise de tine.

Singura problema este ca lansarea unui site sau a unui blog este un demers care consuma mult timp si care va necesita si un efort considerabil.
Daca nu scrii pentru blogul tau, ia in calcul varianta de a scrie pentru alte site-uri web. Desi probabil ca nu vei scrie pe site-uri cu autoritate chiar de la inceput, exista destule site-uri care vor fi bucuroase sa iti publice continutul.

5. Lucreaza pentru organizatii non-profit

Majoritatea organizatiilor non-profit au un buget limitat. Ca urmare, aici vei gasi adesea personal suprasolicitat, in posturi pentru care nu au neaparat calificare.
Poti da si tu o mana de ajutor, contactand organizatiile non-profit din zona in care locuiesti si oferindu-ti serviciile ca editor de continut. Vei acumula astfel experienta si vei face si o fapta buna.

 

Cum alcatuiesti portofoliul perfect de copywriter

 

1. Alege mostre cat mai diferite de texte

Pana in acest moment probabil ca ai creat deja o gama variata de continut, chiar si daca nu esti demult in acest domeniu. Iata ca a venit momentul sa adaugi aceste texte in portofoliul tau.
Desi vei fi tentat sa adaugi cat mai multe texte, exista riscul ca astfel sa iti coplesesti potentialii angajatori.

Rezuma-te la cinci sau sase texte. Nu doar cantitatea conteaza, ci va trebui sa iei in considerare si calitatea scriiturii. Nu uita ca scopul tau este sa impresionezi!
Include, asadar, in portofoliu diferite stiluri de scris – texte tehnice, texte business si texte de marketing. Manifesta-ti, de asemenea, versatilitatea cu urmatoarele forme de scris.

  •  Texte umoristice si serioase;
  •  Texte B2B si B2C;
  •  Continut de forma scurta si lunga.

Orice texte vei decide sa adaugi, ai grija sa fie redactate fara greseli, sa fie usor de citit si sa determine angajament.

2. Include tipuri diferite de job-uri

Asa cum exista diferite tipuri de companii, este normal ca si portofoliul tau sa contina diverse mostre de texte. Vei arata astfel potentialilor clienti ca esti adaptabil si ca poti crea continutul de care au nevoie.
Alaturi de textele prezentate anterior, poti adauga in portofoliu comunicate de presa, discursuri, scripturi si descrieri de produse.

Nu uita, insa, ca limitarea textelor la nise specifice creaza impresia ca esti foarte experimentat pe un domeniu. Iar ca expert poti cere si remuneratii mai mari.
De pilda, portofoliul unui editor web ar trebui sa contina postari pe blog, texte SEO si landing page-uri. Pe de alta parte, un expert in texte publicitare ar trebui sa aiba in portofoliu reclame pe Facebook, scripturi comerciale si fragmente de reviste.
Scopul este sa adaptezi continutul portofoliului tau de copywriter la tipul de job pe care il cauti.

3. Prezinta mostrele in mod direct clientilor

In loc sa astepti ca un client sa iti gaseasca portofoliul, ii poti arata chiar tu ceea ce faci.
Exista suficiente site-uri web care contin pagini scrise prost. Gaseste aceste site-uri si rescrie paginile slabe, fara ca proprietarul site-ului sa iti ceara asta. Abordeaza apoi compania cu o mostra din ceea ce poti face sau trimite-i textul pe e-mail.

In acelasi e-mail, subliniaza riscurile pe care le implica textele prost scrise pe un site web si importanta publicarii unui continut de calitate. Concentreaza-te asupra modului in care ambele tipuri de texte vor influenta vanzarile si prezenta pe motoarele de cautare.
Este o situatie in care nu poti pierde! Chiar daca respectiva companie nu te angajeaza, vei avea inca un esantion de text pe care il poti adauga in portofoliu.

4. Pune-ti portofoliul pe mai multe platforme

Dupa ce iti creezi portofoliul, urmatorul pas este sa gasesti locul potrivit in online pentru el. Din fericire, exista mai multe optiuni, fiecare cu avantajul sau unic.

De exemplu, Pinterest este ideal pentru copywriterii care doresc sa-si arate partea creativa sau sa aiba un public pe platforma. Pe de alta parte, LinkedIn este perfect pentru creatorii de continut B2B. Platforma profesionala iti permite sa obtii recomandari, iti da voie sa iti prezinti stilul de editare, nivelul de pregatire sau diplomele.
Poti lua de asemenea in calcul si platforme precum UpWork sau Fiverr. In afara de faptul ca iti vor gazdui portofoliul, aceste site-uri iti ofera si o oportunitate excelenta de a colecta review-uri si testimoniale.

Portofolii personalizate

Nu este suficient sa creezi un singur portofoliu. In functie de tipul de job care te intereseaza, va trebui sa creezi portofolii diferite, cu tipuri diferite de redactare. Poti crea, de exemplu, portofolii de texte pentru vanzari, texte pentru web si texte pentru print.
Insa aceasta abordare va fi posibila doar dupa ce ai dobandit suficienta experienta. In caz contrar, concentreaza-te pe includerea unei varietati cat mai mari de texte intr-un portofoliu care sa acopere o singura nisa.

Surse: https://learn.g2.com/copywriting

https://edgy.app/copywriting-portfolio