Ipoteza e în dezbatere de aproape un an, circulă zvonuri, se vehiculează tot felul de viziuni apocaliptice despre sfârșitul internetului – da, vorbim despre transferul de… prioritate (dacă o putem numi astfel) a indexării dinspre desktop către mobil sau mai simplu, Mobile-First Index.

De unde vine schimbarea? Dintr-o altă schimbare, desigur. Mai precis, modul în care noi interacționăm cu internetul și minunile lui s-a schimbat – peste 55% dintre utilizatori folosesc telefonul mobil pentru a se conecta pe internet, putem deci conchide că peste 55% dintre utilizatori au spus „pa-pa” desktop-ului și s-au despărțit amiabil.

De la Google Desktop Index la Google Mobil Index

Procentul e copleșitor, iar Google, cu siguranță, nu putea să rămână indiferent la acest veritabil exod al populației dinspre desktop spre mobil, de unde și schimbarea modalității principale de indexare.

Înainte de a aborda schimbarea modalității de indexare, ar putea fi indicat să privim puțin retroactiv… am înțeles că se schimbă, dar cum era înainte?

Din momentul 0 și până în prezent, Google a indexat site-urile pe baza experienței oferite de acestea pe desktop și a conținutului existent – ai ghicit, tot pe desktop!

După implementarea Mobile-First Index, Google va indexa și va clasifica site-urile pe baza conținutului și a experienței oferite de acestea, evident, pe mobil.

Aici, va avea loc bătălia, dar și departajarea finală dintre site-urile responsive și cele non-responsive, dar despre responsiveness vom vorbi mai detaliat puțin mai jos.

Întrebarea care ne interesează pe toți (și interes este puțin spus) ar fi: când se schimbă sau mai bine zis când intră în vigoare noul sistem de indexare?

Raspunsul final e: nu se știe. Reprezentanții Google au oferit răspunsuri destul de vagi, sugerând că rezultatele testelor efectuate de ei ar trebui să tindă spre neutralitate calitativă și să indice acest rezultat pentru ca lansarea efectivă să fie posibilă.

Mai concret, dar nu foarte, era preconizeazat ca lansarea sa se desfășure în vara lui 2018 și o altă teorie interesantă – vehiculată tot de un reprezentant Google – ar fi că nu vom avea, de fapt, o singură lansare pentru că noul sistem de indexare ar putea fi implementat gradual, adică în tranșe și nu brusc și dureros ca dezlipirea unui bandaj.

Noi nu putem decât să lăudăm această inițiativă precaută. O trecere bruscă de la un sistem la altul ar fi putut să târască internetul într-un abis al „sufletelor damnate” din care și-ar fi revenit cu greu.

Și empatia Google nu se oprește aici – Illyes de la Google ne îndeamnă să nu ne facem griji din cauza acestei schimbări în cazul în care deținem site-uri neadaptate la mobil… ,dar noi știm mai bine de atât.

Mai mult ca oricând, acum e momentul să devii mobile-friendly și să te pregătești pentru Mobile-First Index. Noi îți spunem cum:

Fii la curent cu tot ce mișcă pe blogul webmaster de la Google

Google Webmasters Tools

Nu poți avea niciodată prea multă informație și dacă provine direct de la sursă, cu atât mai bine.

Însă, nici un rezmat nu poate strica, așa că reține cele mai importante aspecte:

  • Dacă site-ul tău e deja responsive, adică ai același conținut și aceeași structură de markup și pe desktop și pe mobil, poți să mergi liniștit la o bere… de ghimbir. Nu trebuie să schimbi absolut nimic.
  • Dacă structura și conținutul site-ului tău diferă în funcție de platformă (desktop sau mobil), atunci berea va trebui să mai aștepte, iar tu trebuie să te pui pe treabă.
Responsive urgent

Ai nevoie de unul și același URL care să se preteze la toate dispozitivele – nu există altă cale mai bună de a face pe toată lumea fericită, fie că vorbim de utilizatori sau de motoarele de căutare.

E momentul ca site-ul tău să devină responsive… acum! Pentru moment, e încă acceptabil (înspre tolerabil) să deții o variantă de desktop și una de mobil pentru același site, dar mâine?

Conținutul principal pe mobil!

Să revenim la subiectul articolului: mobile-first index. Odată cu schimbarea sistemului de indexare înseamnă că Google va extrage principala sursă de conținut de pe versiunea de mobil a site-ului tău.

Mobile First Index

Dacă te-ai echipat din timp cu un design responsive, e floare la ureche, nu ar trebui să înregistrezi fluctuații de ranking.

În caz contrar, ar trebui cel puțin să te asiguri că sursa principală de conținut se regăsește pe varianta de mobil a site-ului tău.

Vești bune pentru conținutul din file și meniuri derulante

Mobile-First index nu seamănă (doar) semințele discordiei, ci aduce și vești bune – conținutul ascuns în filele și meniurile derulante nu va mai fi penalizat de către Google… nu din mărinimie, ci din motive mai pragmatice legate de spațiu.

Pentru deținătorii de site-uri este un atu din punct de vedere al designului, dar și al experienței utilizatorilor întrucât meniurile derulante permit o mai bună structurare și organizare a diferitelor elemente de conținut.

Mobile-friendly obligatoriu

Nu e un moft, e o necesitate – altfel cum te adresezi procentului majoritar de 55% dintre utilizatori?

Primul pas, înainte de a deveni responsive, este să îți optimizezi site-ul pentru mobil și dispozitivele mobile.