Lumea e în perpetuă mișcare și e de înțeles – mobilitatea reprezintă unul din factorii principali care au condus la evoluția și revoluția business-urilor, job-urilor, chiar și a sectorului privat al vieții noastre.

Căutarea informațiilor pe baza unei comenzi vocale

În contextul mobilității intensive, nu e de mirare că am ajuns să dezvoltăm o relație absolut specială cu telefoanele noastre (mobile!) și să depindem de ele în mare măsură, pentru tot felul de lucruri. Așa se face că procentul utilizatorilor care apelează la telefonul mobil pentru a căuta (diverse) informații online este în continuă creștere (acum vorbim despre 60% din totalul utilizatorilor).

Dar nu e mereu la îndemână sau comod să cauți asiduu tot felul de informații și de date pe un ecran mititel. Ce e de făcut? Soluția e deja disponibilă – putem opta pentru căutarea informațiilor pe baza unei comenzi vocale. Altfel spus, nu mai trebuie să căutăm, ci putem să întrebăm direct atunci când nu știm ceva și să așteptăm să ni se răspundă.

Modul în care căutăm online se schimbă, evoluează și tot mai mulți oameni utilizează opțiunea de căutare vocală fie pe telefon, fie pe tabletă, chiar și pe desktop prin intermediul tehnologiei de tip Asistent Vocal cum ar fi Amazon Echo.

SIRI poate deveni cel mai bun prieten al tău dacă folosești un dispozitiv de la Apple. Dar și dacă utilizezi un sistem Android, Google s-a gândit și la tine și îți pune la dispoziție Google Voice Search. Și  să nu uităm de Cortana, aplicația de la Microsoft care îți permite să… te conversezi cu computerul tău.

SEO si cautarea vocala!

Am văzut ce aduce această opțiune pentru utilizatori, dar ce înseamnă căutarea vocală pentru specialiștii SEO? Se schimbă ceva?

Se pare că totul se schimbă, așa că industria trebuie să își recalibreze percepția asupra conținutului și asupra tehnicilor SEO, în general.

Fiind un subiect de super-actualitate aflat încă în stadiu incipient, e momentul propice ca veritabilii vizionari să se desprindă din rândul specialiștilor SEO și să strălucească – ei sunt cei care trebuie să conceapă și să planifice noi strategii care să se plieze pe noul stil de căutăre: căutarea vocală.

O nouă eră pentru Căutarea online

Tehnologia nu ne invadează, ne cucerește cu diplomație. Noile dispozitive pe bază de comenzi vocale ca Siri, Cortana, Alexa sau Google Assistant fac lucrurile mai simple ca niciodată și ne permit să obținem informația căutată în cel mai simplu, intuitiv și natural mod posibil: întrebând.

Tot ce trebuie să faci pentru a obține un răspuns, o soluție sau o informație este să întrebi, iar dispozitivul tău îți va răspunde și nu oricum, ci cu o voce amabilă, echipată cu fler conversațional asemenea unui interlocutor real.

De fapt, căutarea vocală acoperă cam toate aspectele de care ai putea avea nevoie – poți să asculți muzică, să cauți restaurante, să comanzi produse online, să aprinzi sau stingi lumina (cool, nu?) și multe altele.

Potrivit unui studiu efectuat asupra tendințelor online în 2016, căutarea vocală se impune fără dificultate și revendică la fel de nonșalant o cotă de piață în plină ascensiune. Dacă în 2015 au fost comandate și livrate 1,7 milioane de dispozitive care oferă opțiunea de căutare vocală, în 2016 numărul a ajuns la 6,5 milioane și se preconizează că statisticile din 2017 vor indica un volum și mai mare (aproximativ 24,5 milioane de astfel de dispozitive livrate). Orice alte precizări ar fi derizorii aici întrucât evoluția volumetrică vorbește de la sine.

Optimizează-ți site-ul pentru căutarea vocală

Opțiunea de căutare vocală are toate șansele de a revoluționa modul în care interacționăm cu motoarele de căutare.

Să facem o mică retrospectivă – începând cu anul de grație 1990, am început să ne obișnuim cu un anumit sistem de căutare online bazat pe cuvinte-cheie (utilizatorul introducea un cuvințel timid și singuratic, dar reprezentativ pentru subiectul de interes și aștepta feedback-ul de la Google). Treptat nevoile și solicitările noastre au devenit mai rafinate, mai pretențioase și mai complexe – cuvințelul nu a mai fost singuratic, ci a început să apară tot mai des însoțit de anturaj (lingvistic, desigur), apoi grupurile nominale sau sintagmele formate din câțiva termeni s-au transformat în propoziții și ulterior chiar în fraze întregi. Acum, Google e capabil să ofere un răspuns la o întrebare, să intuiască intenția noastră de căutare și direcția spre care tindem, e capabil să facă analogii și asocieri complexe între diferiți termeni, e capabil să înlocuiască un cuvânt anume cu un sinonim (contextual!) pentru a livra rezultatele dorite de noi.

E deja foarte bine, dar nu mai e de ajuns. Spre deosebire de căutarea tradițională, căutarea vocală e definită de caracterul mai natural și de tonul conversațional, prin urmare conținutul trebuie să fie relevant și bine organizat astfel încât să poată fi identificat, descifrat și sugerat utilizatorului într-un timp cât mai scurt.

Cuvântul zilei: conversație

După cum am văzut puțin mai sus, cuvintele-cheie nu mai sunt demult doar cuvinte, au devenit ceva mai mult și se pregătesc să evolueze din nou.

Așadar, conținutul trebuie optimizat pentru căutarea vocală prin selectarea și introducerea celor mai potrivite… formulări conversaționale. Pe scurt, strategia aplicată trebuie să vizeze modul în care oamenii reali interacționează, vorbesc în mod natural, adresează întrebări și formulează răspunsuri. Ne întoarcem (dar, de fapt, mergem înainte) la lucrurile de bază și poate cel mai ilustrativ element este dialogul interuman.

Secțiunea de întrebări frecvente

Clasica secțiune de Întrebări Frecvente funcționează în continuare de minune așa că nu te sfii să creezi o serie de astfel de pagini dacă așa vor reuși tehnologiile de căutare vocală să identifice și să extragă informația din conținutul tău mai lesne!

Însă, reține că trebuie să pui accentul pe formulările mai naturale, cu iz conversațional, uman, interactiv. Gândește-te exact la modul în care formulăm în mod natural o întrebare sau o replică și încearcă să captezi acest aspect în conținutul tău, anticipează întrebările și intenția de căutare a utilizatorilor și oferă răspunsuri concise și concrete.

Pare copleșitor, nu? Nu e ușor, dar nici imposibil și în plus, avantajele sunt numeroase: paginile create de tine vor fi grupate în sfere semantice, iar conținutul va fi astfel centrat pe întrebări specifice, ceea ce oferă posibilitatea unei identificări rapide de către motoarele de căutare și chiar oportunitatea de a figura pe listele speciale Google “Featured Snippet.”

Creează o structură de markup!

Utilizează o structură adecvată pentru organizarea și schematizarea datelor (data markup) pentru a furniza dispozitivelor de căutare vocală și mai multă informație despre conținutul tău și modul în care acesta trebuie interpretat. În acest sens, schema.org e o veritabilă mină de aur pentru site-ul tău.

Ce caută oamenii?

Se pare că de toate și orice. O mențiune interesantă ar fi că 22% dintre utilizatori caută conținut și informații locale, semn că e momentul cel mai indicat ca business-urile locale să înceapă să își planifice strategia pentru căutarea vocală.

SEO se reinventează pentru a asimila căutarea vocală – reinventează-ți conținutul împreună cu el!