Lumea asa cum o stiam in urma cu numai doua luni s-a intors cu susul in jos. Pandemia provocata de noul Coronavirus (SARS CoV-2) avanseaza vertiginos pe intregul glob, si nu pare sa se intrevada vreun final curand. Totul a inceput in decembrie 2019, in China, si a evoluat, devenind astazi o problema la nivelul intregii omeniri, de o amploare cu care niciunul dintre noi nu s-a mai confruntat pana acum!

Putem continua cu detalii despre virus, dar in mod cert nu am face decat sa repetam majoritatea informatiilor pe care toata lumea le-a mai vazut la TV sau despre care a citit in presa sau in social media. E vremea pentru o conversatie diferita, una care se refera la intregul peisaj digital.
Si totul pornind de la o intrebare simpla: Ce impact a avut social media, bun sau rau, asupra pandemiei COVID-19 pana la acest moment? Hai sa aflam!

Retelele de socializare si COVID-19: Partea buna!

Social media a devenit una dintre cele mai bune modalitati actuale de a transmite stiri (in unele cazuri poate chiar singura cale), mai ales daca incerci sa alertezi oamenii cu privire la ceva serios intr-o maniera extrem de rapida. Fie ca este vorba despre stiri referitoare la COVID-19 pe zone anume, fie ca este vorba despre stiri la nivel national sau chiar global, social media transmite mesajul acolo unde trebuie sa ajunga.

In ultimele saptamani am vazut cu totii cam tot ce se putea vedea despre noul Coronavirus. Numarul de persoane afectate de aceasta boala pe continente, tari, orase si chiar in anumite localitati despre care poate ca inainte nu ne-ar fi interesat prea multe stiri, dar care astazi – devenind focare de infectie – sunt subiecte fierbinti de discutie. Acest gen de stiri i-a facut pe oameni sa constientizeze care este situatia si cum s-a deteriorat ea constant, afectand normalitatea in intreaga lume. Social media si-a asumat, de asemenea, rolul de a educa si informa in ceea ce priveste simptomele COVID-19, salvand poate vieti importante!

Sfaturile si recomandarile privind siguranta sunt un alt aspect extrem de important care se raspandeste masiv prin intermediul retelelor de socializare. Unul in mod deosebit este termenul de “distantare sociala”. Potrivit John Hopkins Medicine, actul distantarii sociale implica marirea intentionata a spatiului fizic intre persoane, pentru a evita raspandirea bolii“. De asemenea, se sugereaza ca ar trebui sa stam la cel putin 1.5-2 metri distanta de alte persoane, pentru a reduce sansele de a contracta virusul.

Probabil cel mai bun lucru care s-a intamplat pe o gama foarte variata de platforme de socializare au fost mesajele si postarile multor atleti profesionisti, celebritati si influenceri, cerand oamenilor sa ia in serios tot ce vad despre COVID-19 si sa urmeze sfaturile ca atare. Fie ca vorbim despre Tom Hanks, care a fost infectat cu noul Coronavirus alaturi de soatia sa, fie ca vorbim despre alte figuri importante care se afla in carantina, oamenii sunt mai inclinati sa asculte de sfaturi atunci cand una dintre aceste personalitati le vorbeste direct sau posteaza un mesaj pe social media.

Social Media si COVID-19 – Partea rea…

Din nefericire, retele de socializare pot face si rau, la fel cum pot face bine, iar asta s-a dovedit in multe situatii. Pentru a veni in completarea celor spuse mai sus, retelele de socializare sunt excelente pentru raspandirea informatiilor si stirilor, insa unele dintre acestea pot fi stiri false, “fake news” – asa cum le-am tot numit in aceste ultime doua luni, cand vartejul fake news a invadat toate retelele de socializare.
Informatiile eronate, mai ales cele referitoare la COVID-19, pot cauza panica. Oamenii care vad informatii eronate pe retelele de socializare se pot gandi ca ceea ce citesc este real. Mai ales cand este vorba despre o situatie atat de importanta si de serioasa ca aceasta pandemie, ar trebui ca fiecare dintre noi sa faca un mic research, pentru a vedea daca ceea ce citim este cu adevarat real. Altfel, fiecare dintre noi poate cadea in capcana de a raspandi la randul sau informatii eronate si de a alimenta, astfel, teama de ceva care nu este neaparat adevarat.

Nu doar raspandirea in sine a informatiilor false este un risc important, ci si marcarea postarilor si stergerea lor de pe retele. Facebook a avut parte recent de un bug care marca drept spam postarile cu articole si stiri respectabile. Potrivit boss-ului Facebook, Mark Zuckerberg, aceasta a fost o eroare cauzata de sistemul Facebook de detectare a spamului.

In final, tine cont de pontul de mai jos, daca esti o prezenta obisnuita in social media!
Fie ca este vorba despre un cont de business sau despre un profil personal, ar trebui sa te abtii sa postezi ceva condescendent, care ridiculizeaza sau care minimalizeaza situatia actuala. Astfel, poti evita problemele, mai ales daca ai o pagina de business. Daca vrei sa postezi ceva cu privire la COVID-19, ai grija sa informezi corect si asigura-te ca urmaritorii tai stiu ce se intampla cu tine, cu compania ta sau cu situatia per ansamblu.