Au trecut demult zilele in care un business putea rezista pe piata fara sa includa in planul sau de marketing si marketingul digital. Desi notiunea de marketing digital a fost folosita pentru prima data in anii 90, cand era digitala a intrat pe un trend ascendent, companiile continua sa ezite si acum – 30 de ani mai tarziu – sa intre in arena marketingului digital.

Este de inteles de ce pentru multe firme marketingul digital este coplesitor: e incarcat de jargon tehnic si de acronime precum SEO (optimizare pentru motoarele de cautare), PPC (pay per click), KPI (indicator de performanta), SEM (marketing pentru motoarele de cautare), CTR (rata de click), CPC (cost per click), acestea fiind doar cateva dintre notiuni.

De asemenea, marketingul digital se foloseste de internet si de alte tehnologii digitale pentru a promova servicii sau produse, o zona in care majoritatea afacerilor nu au expertiza la nivel intern.
Inainte de a discuta despre cele mai eficiente 5 canale de marketing digital, vom incerca sa demistificam marketingul digital si vom enumera beneficiile sale.

Ce este marketingul digital?

Marketingul digital este un termen general, care cuprinde toate tipurile de marketing online. El este compus din marketing video, marketing prin e-mail, marketing prin continut, marketing prin social media, SEO, PPC, publicitate si marketing mobil, printre altele.
Deoarece marketingul digital se intampla de obicei in timp real, vei avea sansa de a analiza continuu strategia, continutul si campaniile. In acest fel, vei sti exact ce anume functioneaza si ce nu, si vei putea face modificari care te vor duce pe drumul cel bun.

Avantajele marketingului digital

Iata doar cateva dintre numeroasele beneficii ale marketingului digital:

  •  Asigura o prezenta constanta in mediul online.
  •  Ofera eficienta costurilor.
  •  Ofera rezultate instantanee si masurabile.
  •  Ofera o rentabilitate excelenta a investitiei (ROI).
  •  Asigura o cale de comunicare directa intre companie si clienti.
  •  Ajunge la potentialii clienti in primele etape ale parcursului acestora.
  •  Poate interactiona in timp real cu publicul vizat.
  •  Permite o foarte buna targetare.
  •  Ofera posibilitatea personalizarii mesajului.
  •  Are o acoperire globala.

De ce sa tii cont cand stabilesti cele mai eficiente canale de marketing digital pentru afacerea ta

Fiecare companie este diferita. Prin urmare, inainte de a putea stabili care sunt cele mai eficiente canale de marketing digital pentru afacerea ta, iata cativa factori cheie, pe care ar trebui sa ii iei in considerare:

  • Care este brandul tau?
  • Care sunt obiectivele tale de business?
  • Care sunt obiectivele tale de marketing?
  • In ce punct al ciclului de cumparare se afla publicul tau tinta?
  • Care este bugetul de care dispui?

De ce ai nevoie de marketing digital?

Orice afacere are nevoie sa fie gasita de clienti in mediul online. Dincolo de asta, ea are nevoie sa ajunga proactiv la potentialii clienti, care ar putea avea nevoie de produsele si serviciile pe care le propune.

Acesta este punctul in care intervin canalele digitale, cu scopuri si audiente diferite. In functie de afacerea ta si de ceea ce incerci sa realizezi, modul in care interactionezi cu clientii poate avea un impact mare asupra vanzarilor, retentiei clientilor si notorietatii brandului.

Cele mai multe business-uri ar trebui sa utilizeze mai multe canale, desi numarul exact depinde de tipul si de nivelul fiecarei afaceri. Multe companii incep mai lent, atat in ceea ce priveste numarul de canale, cat si in ceea ce priveste modul de folosire, iar apoi se extind, pe masura ce isi perfectioneaza abilitatile de marketing si isi gasesc nisa.

O florarie, de pilda, se poate folosi de un magazin online, de marketingul prin e-mail si de Facebook atunci cand se lanseaza. Dupa care, sase luni mai tarziu, poate adauga Instagram-ul drept canal suplimentar de socializare, poate transforma marketingul prin email, folosit pana acum destul de rar, intr-un newsletter saptamanal si poate extinde numarul de produse pe care le ofera online.

Cele mai eficiente canale de marketing digital

Toate canalele de marketing digital joaca un rol in solutia de marketing a unei afaceri si se imbina armonios unul cu celalalt. Iata, insa, mai jos cele mai eficiente 5 canale de marketing digital, care sunt in tendinte si care s-au dovedit a genera rezultate considerabile.

1. Magazinul online

Pentru majoritatea companiilor de comert electronic, crearea unui magazin online ar trebui sa reprezinte o prioritate. Desi poti vinde produse folosind link-uri de plata online, un magazin online iti ofera credibilitate si creeaza SEO pentru afacerea ta.

Cu un magazin online, ai oportunitatea de a-ti prezenta produsele, de a primi plati in siguranta si de a obtine date care sa te ajute sa iti dezvolti afacerea. Platformele de comert electronic online iti ofera instrumentele de care ai nevoie pentru afacerea ta, astfel incat sa te poti concentra pe furnizarea de servicii excelente pentru clienti.

Chiar si atunci cand nu ai abilitati tehnice, poti configura cu usurinta un magazin online. Cand iti construiesti magazinul online, creaza un site care sa iti reprezinte compania. Adauga sigla companiei tale, proiecteaza magazinul folosind culorile tale si scrie textele folosindu-te de tonul pe care il utilizezi pentru a comunica cu clientii. De asemenea, ai grija sa amenajezi cu atentie magazinul, astfel incat clientii sa poata gasi si comanda rapid produsele. Foloseste mai multe fotografii bune ale fiecarui produs, astfel incat clientii sa le poata vedea clar, atunci cand iau deciziile de cumparare.

2. Social media

Retelele de socializare iti ofera posibilitatea de a comunica cu clientii actuali si cu cei potentiali, ajutandu-te in acelasi timp sa iti construiesti brandul. Deoarece oamenii pot da share postarilor tale pe conturile lor de pe retelele de socializare, acestea pot ajunge la un public mai larg. Clientii se asteapta ca afacerile sa fie prezente pe retelele de socializare, ceea ce face ca acest tip de canal de marketing si comunicare sa fie absolut necesar pentru orice companie, indiferent de dimensiune sau de domeniul in care activeaza.

Multe companii isi concentreaza in mod gresit postarile din social media doar pe afacerea si pe produsele lor. Dincolo de informatiile referitoare la produse noi, oferte speciale si eventuale orare modificate, poti oferi si informatii si articole care vor fi de interes pentru clientii tai.
In plus, foloseste-te de retelele de socializare pentru a incuraja oamenii sa intre in contact cu afacerea ta. Nu uita, construirea unei afaceri in peisajul actual se refera la construirea relatiei cu clientii. De asemenea, poti utiliza postarile de pe retelele de socializare pentru a trimite catre magazinul online si pentru a vinde direct.

Utilizand postari pe Shoppable Instagram si incluzand linkuri de checkout in postarile de pe Facebook, Twitter si Instagram, vei permite clientilor sa cumpere direct dintr-o postare.
Pentru a stimula angajamentul clientilor si al potentialilor clienti va trebui sa postezi in mod consecvent pe toate canalele pe care exista afacerea ta, incepand cu cele pe care isi petrec cel mai mult timp clientii din targetul tau.
Insa, atentie: poti ajunge sa ai o prezenta prea diluata daca incerci sa intri pe un numar prea mare de canale diferite simultan, mai ales atunci cand abia ti-ai lansat afacerea. Multe companii incep cu unul sau doua canale si apoi se extind si pe altele, pe masura ce afacerea lor creste.
In alta ordine de idei, trebuie sa tii cont de cel mai bun moment pentru a posta, atat pentru clientii tai cat si pentru canal. De exemplu, pentru postarile de pe Facebook, cel mai bun moment este de la pranz pana la ora 16.00.

Companiile care vand produse si servicii direct catre alte firme ar trebui sa acorde prioritate LinkedIn. Daca vrei sa te adresezi consumatorilor, cei mai multi dintre acestia se vor astepta sa ai o pagina a business-ului pe Facebook. In plus, pentru ca din ce in ce mai multi consumatori citesc frecvent review-urile unei companii, concentreaza-te pe obtinerea de review-uri de la clientii de pe Facebook.

Multe companii raman active si pe Instagram, deoarece aici pot prezenta produse sau servicii atragatoare din punct de vedere vizual. Platforma permite, de asemenea, oamenilor sa cumpere produse direct dintr-o postare.
Twitter poate functiona pentru toate tipurile de companii, insa pentru companiile mici poate fi mai dificil sa fie atractive, din cauza brandurilor mari de pe platform, care concureaza deja pentru atentie. In loc sa contribui la agitatia de pe Twitter, te poti concentra asupra transformarii contului tau ca afacere mica intr-un canal de servicii pentru clienti, precum si asupra prezentarii cumparatorilor care au achizitionat produsele tale.

De asemenea, poti utiliza Twitter Polls pentru a permite clientilor sa decida ce produse sau servicii doresc sa vada din partea brandului tau, ceea ce va determina implicarea acestora.
Twitter se refera in primul rand la conexiunea cu oamenii si la dezvoltarea unei comunitati. Intelege modul in care perspectiva ta poate contribui la mersul discutiei si construieste un dialog pornind de aici.

3. Marketingul prin continut

Unul dintre cele mai eficiente canale de marketing digital, marketingul prin continut, este foarte util pentru ROI.
LYFE Marketing spune ca marketingul prin continut poate genera de trei ori mai multe oportunitati decat alte forme de marketing.

Printre exemplele de continut promotional se numara postarile pe blog, infograficele, continutul video, stirile, listele, studiile de caz sau webinariile – niste adevarati magneti pentru lead-uri. Gandeste-te care dintre acestea va fi cel mai eficient in abordarea publicului tau tinta, in functie de punctul in care acesta se afla in cele cinci etape ale ciclului de cumparare, precum si in functie de modul in care consuma informatia.

Pentru a creste traficul organic si pentru a accentua generarea de lead-uri, trebuie sa oferi un continut constant si de calitate. Acest tip de trafic nu este platit, ci generat de utilizatori care iti gasesc site-ul dupa ce folosesc motoarele de cautare. Daca stii ca ai un continut foarte bun, promoveaza-l! Unele dintre cele mai bune moduri de a promova continutul sunt marketingul prin email si postarile din social media.

Bloguri

Iti doresti sa ai parte de incredere din partea clientilor, iar asta incepe cu consolidarea increderii lor in expertiza ta. Un blog este o modalitate excelenta de a realiza acest lucru.
Multi proprietari de companii mici lanseaza un blog pentru a oferi continut educativ clientilor lor, fie ei actuali sau potentiali. Un magazin online de specialitati, de exemplu, poate veni cu o postare de idei de barbeque cu mentinerea distantarii sociale, sau poate impartasi publicului idei de retete folosind produsele lor. Cand publici postari pe blog, nu uita sa le distribui si pe canalele de socializare, pentru a atrage mai mult trafic pe blog.

In plus, un blog aflat pe acelasi site web cu magazinul online te va ajuta sa iti imbunatatesti rankingul in cautari, ceea ce inseamna ca va fi mai usor pentru oameni sa te gaseasca. Tot secretul este sa scrii despre subiecte utile pentru persoanele care ar fi interesate de produsele tale.

Pentru ca blogurile si subiectele educative sunt mai relevante pentru unele companii decat pentru altele, gandeste-te cu atentie daca un blog ar putea genera trafic catre site-ul tau si daca ti-ar imbunatati ranking-ul.
Ar trebui sa lansezi un blog numai daca echipa ta are experienta si timpul necesar pentru a crea postari bine scrise si interesante, sau daca poti angaja pe cineva cu timp si abilitati in acest sens. Daca un blog interesant poate ajuta la cresterea vanzarilor, un blog caruia nu i se acorda o atentie adecvata te poate face sa pierzi clienti.

Video marketingul

Una dintre cele mai dominante tendinte din marketingul digital al zilelor noastre, si probabil pentru urmatorii 5-10 ani, este marketingul prin continut video. Statisticile de mai jos ilustreaza importanta includerii videoclipurilor in strategia de marketing digital a companiei tale.

  •  70% dintre consumatori spun ca au distribuit videoclipul unui brand.
  •  72% dintre companii spun ca videoclipurile le-au imbunatatit rata de conversie.
  •  52% dintre consumatori spun ca vizionarea videoclipurilor produselor ii face mai increzatori in deciziile de cumparare online.
  •  65% dintre directori intra pe site-ul web al marketerului si 39% contacteaza un furnizor dupa vizionarea unui videoclip.

Marketingul video s-a dovedit util nu doar in ceea ce priveste gradul de notorietate a brandului, ci si in ceea ce priveste cresterea traficului si conversiei.
Creaza bloguri video (vloguri), pe baza continutului blogului. Incorporeaza inteligent videoclipurile in postarile de pe blog, ca parte a strategiei tale de marketing prin continut. Acest lucru va atrage cititorii, va crea conversie si in plus iti va face continutul mai vizibil.

Pentru a avea un reach mai mare si a-ti creste sansele de a te clasa mai sus in pagina de rezultate a motoarelor de cautare, distribuie-ti video-urile pe site-uri precum YouTube sau Vimeo. Utilizatorii vad peste un milliard de ore de continut video, zilnic, pe YouTube.
Promoveaza-ti clipurile video pe platformele de social media pentru a creste sharingul social. Oferirea de informatii importante te va ajuta sa atragi mai multi clienti.
Clipurile video care au tendinta de a atrage cea mai multa atentie sunt scurte, la obiect, ofera un continut excelent, si in plus te distreaza intr-un mod usor de digerat.

Un alt mod de a folosi video-urile in mod eficient pentru a mari conversia este sa le incluzi pe site. Motivul pentru care clipurile video sunt atat de valoroase pe un site este acela ca iti permit sa iti manifesti personalitatea. De asemenea, ele maresc gradul de influenta si persuasiune, mult mai mult decat cuvintele scrise.

4. E-mailurile

Prin e-mailuri, ai posibilitatea de a te conecta direct cu fiecare client. Nu depinzi de cine vede informatiile pe pagina ta de socializare sau de clientii care cauta un anumit cuvant cheie. Marketingul prin e-mail te ajuta sa controlezi calendarul, mesajele si formatul. Cercetarile McKinsey au constatat ca marketingul prin e-mail este de 40 de ori mai eficient pentru atragerea de clienti noi decat Facebook si Twitter la un loc.

Toate companiile online, indiferent de tip, industrie sau dimensiune, ar trebui sa utilizeze marketingul prin e-mail pentru a se conecta cu clientii.
Desi poate parea dificil sa trimiti mesaje chiar de la lansarea afacerii, incearca macar sa colectezi adrese de e-mail pentru a incepe sa-ti construiesti o lista de distributie. Daca utilizezi o platforma de comert electronic, asa cum este Square, poti incepe sa iti construiesti automat lista de la prima vanzare.

Gandeste-te la un newsletter regulat, saptamanal sau de doua ori pe saptamana, de exemplu, precum si la diverse comunicari atunci cand vrei sa transmiti clientilor o informatie imediata, precum schimbarea orarelor sau lansarea unui produs nou.
Folosind segmentarea si targetarea iti vei putea spori succesul in marketingul prin e-mail. Asigura-te ca e-mailurile tale aduc valoare clientilor, si nu vorbi pur si simplu despre afacerea ta.

Fa pasi activi pentru ca e-mailurile tale sa nu ajunga in spam, evitand cuvintele care clasifica un mesaj drept spam, eliminand adresele inactive din lista si utilizand un aspect simplu.
Gandeste-te sa introduci coduri de reduceri, sfaturi pentru utilizarea produselor tale si anunturi pentru concursuri cu premii. Adauga in campul pentru subiect cuvinte care maresc sansele ca e-mailul tau sa fie deschis si care atrag clientii sa citeasca.

5. SEO si PPC

Unul dintre numeroasele avantaje ale SEO si PPC este capacitatea lor de a simplifica orice campanie si de a optimiza rezultatele.

SEO

Statisticile recente de marketing arata ca 64% dintre specialistii in marketing investesc activ in SEO. Exista doua elemente generale importante pentru marketingul digital de succes – traficul si conversia. Traficul generat de SEO are o rata probabila de conversie mai mare decat traficul generat de publicitate, pentru ca o persoana care efectueaza o cautare vrea in mod activ informatii si are dorinte si nevoi specifice.
SEO iti ajuta afacerea sa apara in rezultatele cautarilor cu ajutorul cuvintelor cheie, ceea ce atrage trafic organic catre afacerea ta. Vizitatorii autentici – interesati de brandul tau si care au nevoie de acesta – construiesc o rata mai mare de conversie, o rata mai mare de click si un lead sustenabil.

PPC

Pay per clikc sau publicitatea pe pagina cu rezultatele cautarilor iti permite sa te pozitionezi aproape in topul cautarilor, chiar daca din punct de vedere organic nu acela ar fi locul site-ului tau. Acest tip de marketing functioneaza prin plata pentru fiecare click facut de utilizatori pe reclama respectiva. Unul dintre avantaje este acela ca esti taxat doar atunci cand un utilizator da efectiv click pe reclama ta. Un alt avantaj este ca poti targeta mai precis publicul, in functie de comportamentul sau de cumparare, de punctele sensibile si de aspectele demografice.

Concluzie

Parcursul cumparatorului s-a schimbat enorm in ultimul deceniu. Locurile si modul in care vedem informatiile s-au mutat in mod deosebit in online. Mass-media traditionala, precum televiziunea, presa scrisa si radioul, au intrat treptat in declin. Mass-media neconventionala, sau media digitala, a devenit un obiectiv principal pentru specialistii in marketing.

Exista multe motive pentru aceasta transformare. Marketingul digital ajuta companiile sa ajunga la publicul lor tinta in mod eficient si consecvent. Poti optimiza o campanie pentru a obtine succes la nivel lunar, saptamanal si chiar zilnic. Acest lucru face ca o campanie digitala sa poata fi personalizata extrem de mult si adaptata obiectivelor afacerii tale.

De asemenea, marketingul digital te poate ajuta sa evaluezi schimbarile, astfel incat sa poti contribui la succesul unei campanii. Cand lucrezi cu un partener de marketing care iti intelege brandul, poti reusi sa iti atingi obiectivele printr-o varietate de solutii de marketing digital mai eficiente.
Desi poate fi tentant sa intri pe mai multe canale pentru a te conecta cu un numar mai mare de clienti, este indicat sa iti alegi cu atentie canalele potrivite pentru afacerea ta. Concentrandu-te pe cateva canale si creand continut coerent si valoros pentru acestea, vei putea interactiona mai eficient cu clientii.